Her på siden finder du information om emner, der starter med K i Studiehåndbogen.
Læs fx mere om kantinerne på KEA, KEA Alumne, hvordan du skal forholde dig, hvis du oplever krænkende adfærd, og dit KEA-brugernavn.
Her på siden finder du information om emner, der starter med K i Studiehåndbogen.
Læs fx mere om kantinerne på KEA, KEA Alumne, hvordan du skal forholde dig, hvis du oplever krænkende adfærd, og dit KEA-brugernavn.
Kalender | Kantiner | Karriere | Karrieredag | Karrierevejledning | KEA Alumne | KEA Housing | KEA Intercultural Community | KEA Ignite | KEA Jobportal | KEA Login | KEA Mail | KEA Plan | KEA Print | KEA Store & Pop Up | KEA Student Life | KEA Wireless | KICC | Klager | KLR | Krænkende adfærd | Kunstig intelligens
Vil du vide mere om, hvilke arrangementer der er på KEA, så kan du blive klogere i vores kalender.
Nedenfor kan du se de næste to arrangementer.
Der er tre kantiner på KEA. På Guldbergsgade, Prinsesse Charlottes Gade og Lygten 16. De fire kantiner drives af Simply Cooking.
Kantinerne har som udgangspunkt åbent mandag-fredag kl. 7.30-15.00, men ved større arrangementer kan det ske, at en kantine er lukket. Kantinerne holder desuden lukket i sommerferieperioden. Du kan finde de aktuelle åbningstider i kantinerne under Åbningstider.
Spørgsmål eller kommentarer til de enkelte kantiner sendes til Service Desk
Nu kan du se ugens menu i kantinen på GBG på Instagram @keacph_kantine
Som studerende på Campus Hillerød har du adgang til kantinen på U/NORD.
Med en uddannelse fra KEA har du mulighed for at blive selvstændig, blive ansat i en virksomhed eller læse videre, enten på KEA eller på et andet uddannelsessted. I Studie- og Karrierevejledningen kan vi vejlede dig i forhold til at afklare dine karriereønsker, dine valgmuligheder og din videre plan. LÆS MERE OM DINE MULIGHEDER FOR VEJLEDNING.
Hvis du er i tvivl om, hvilke jobs du kan søge med den uddannelse du læser, kan du prøve at søge på jobtitlen i forskellige jobdatabaser. Der vil dog også være andre jobs at søge, alt efter hvordan din personlige og faglige profil udvikler sig. Det kan være, at de valgfag, du tager, og den praktik, du kommer i, kommer til at være udslagsgivende for din jobprofil. Mht. lønnen kan du få en idé om det gennemsnitlige lønniveau ved at søge på din uddannelse i WWW.UDDANNELSESZOOM.DK.
Uanset hvilken uddannelse du læser på KEA, kommer du til at tilegne dig dine specifikke faglige kompetencer ved at arbejde med flere tværfaglige kompetencer gennem bl.a.:
Dette vil også være kompetencer, du kan søge job på baggrund af.
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller læse mere på kea.dk/for-alumner.
Du kan læse mere om dine muligheder for at læse videre under VIDEREUDDANNELSE
Flere gange om året afholdes der karrieredage for dig som studerende på KEA. Du kan også deltage i arrangementet, hvis du er blevet færdig med din uddannelse hos os og leder efter et nyt job.
Alle uddannelser bliver repræsenteret ved Karrieredagene, og de deltagende virksomheder er alle på udkig efter praktikanter og/eller medarbejdere til relevante studiejobs og fuldtidsstillinger.
Relevante fagforeninger og a-kasser deltager også, og her vil du kunne få svar på, hvad de kan hjælpe dig med, samt give dig en individuel sparring omkring dit CV.
Vil du vide mere, kan du kontakte Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Læs mere om dine muligheder for karrierevejledning på Studie- og karrierevejledningens side
KEA Alumne er et gratis netværk for dig, der er dimitteret fra KEA. Du kan også melde dig ind i netværket, mens du læser på KEA.
I KEA Alumne har du mulighed for at holde kontakten til KEA ved lige, møde eller gense tidligere medstuderende og styrke dit professionelle netværk og din karriere. Der bliver jævnligt afholdt faglige og inspirerende arrangementer.
KEA tilbyder bolig via KEA Housing til internationale udvekslingsstuderende, der er studerende på KEA. Internationale udvekslingsstuderende får automatisk et boligtilbud fra KEA Housing 1-3 måneder før semesterstart.
Eventuelle ledige værelser tilbydes til KEAs internationale fuldtidsstuderende på venteliste.
Læs mere om KEA Housing på kea.dk, hvor du også kan læse mere om, hvilke andre muligheder der kan være for at finde en bolig.
Du kan kontakte KEA Housing ved at skrive til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
30 studerende* har hvert semester mulighed for at komme i praktik i egen virksomhed.
KEA Ignite forløbet er obligatorisk for studerende, der er i praktik i egen virksomhed.
Forløbet foregår i KEA Startup Hub og består af pitchjams, hvor du hver anden uge præsenterer fremdriften i din virksomhed og får feedback på din forretningsmodel og -plan fra medstuderende, og de undervisere som er tilknyttet som coaches. Du får også tilknyttet en coach.
Læs mere om KEA Ignite på siden om iværksætterpraktik
*Vær opmærksom på, at studerende fra Optometri og Byg ikke kan komme i praktik i egen virksomhed og dermed ikke blive optaget i KEA Ignite.
KEA Intercultural Community (KICC) er KEAs buddy-ordning.
Vil du være med til at byde nye studerende (både danske og internationale udvekslingsstuderende) velkommen til KEA og hjælpe med at få dem til at falde til? Så meld dig som buddy (på kea.dk) og bliv en del af et KICC Team.
På KEA Jobportal kan du se en oversigt over opslåede praktikpladser, studiejobs, fuldtidsjobs og projekter. Du kan også oprette en jobagent og få relevante annoncer tilsendt automatisk.
Som studerende på KEA får du et KEA Login.
Dit KEA login er din digitale adgangsbillet, som giver dig adgang til KEAs services både fysisk og digitalt. Du skal fx bruge dit KEA Login til din KEA Mail, print på KEA, Fronter mm. Du kan administrere dit KEA login på ums.kea.dk
Dit KEA Login består af et brugernavn på 8 tegn efterfulgt af @stud.kea.dk
Kodeordet antager formen "K??????????#”, hvor ”??????????” er ti tilfældige tal (0-9) og små bogstaver (a-z)
Brugernavn/E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Kodeord: Kp87g4fde6a#
Dit kodeord skal overholde nedenstående retningslinjer:
Dit kodeord udløber efter 180 dage (du modtager en mail en måned før udløb).
Hvis du har problemer med at logge på Fronter, KEA Mail, KEA Print eller lignende, har du mulighed for at nulstille dit kodeord til dit KEA Login. Det kan gøres på to måder: via sms eller på ums.kea.dk.
Send en sms til 93 70 44 97 med teksten: kodeord
Herefter får du en sms tilbage med dit KEA Login. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 30 minutter, før ændringen træder igennem.
Nulstilling af kodeord via SMS fungerer ikke, medmindre du tidligere har indtastet dit mobilnummer på HTTP://UMS.KEA.DK.
Gå ind på UMS.KEA.DK og klik på "Skift kodeord". Herefter taster du det ønskede kodeord og klikker på "Skift".
Vær opmærksom på, at der kan gå op til 30 minutter, før ændringen træder igennem.
Du kan læse mere om nulstilling af dit kodeord på Serviceportalen
Bemærk, du skal logge ind med dit KEA Login på Serviceportalen
Hvis du har andre problemer med dit KEA Login, skal du henvende dig til ServiceDesk på 46 46 00 46 eller ved personlig henvendelse.
Her skal du bruge KEA Login:
Som studerende på KEA får du en KEA mail. Det er blandt andet til den du får tilsendt officiel information fra KEA og praktiske oplysninger.
Du har adgang til din KEA mail via outlook.office.com
Du logger ind på din mailadresse med dit KEA Login.
Al officiel information, der sendes ud på e-mail, bliver altid kun sendt til KEA mail-adresser.
Vil du have din KEA-mail synkroniseret til din mobil, kan du følge vejledningen på Serviceportalen. Du skal logge ind med dit KEA Login for at finde vejledningen.
Vær opmærksom på, at Android-enheder i nogle tilfælde spørger efter "enhedsadministrator-rettigheder". Dette er harmløst. Det sætter sikkerhedsniveau specifikke indstillinger, som kun kan gøres ved at acceptere anmodningen.
KEA Plan er blevet lukket, og du kan nu se dit skema på ums.kea.dk, skema.kea.dk og i din KEA Mail (O365). Du kan se dit skema for et semester ad gangen.
Som studerende på KEA har du mulighed for at printe fra KEAs forskellige printere.
Det koster penge at printe, og her kan du se, hvad priserne er pr. ark:
Inden du printer første gang, skal du indbetale penge til din printkonto.
Hent hjælp i betalingsguiden til, hvordan du sætter penge ind (PDF)
Du skal bruge dit KEA Login og dit studiekort for at kunne printe.
Når du har sat penge ind på din printkonto, så har du to muligheder for at printe:
Web Print kræver, at du logger ind på papercut.kea.dk med dit KEA Login og uploader det dokument, du ønsker at printe.
Hent hjælp i vores guide til KEA Print via Papercut (PDF)
For at kunne printe direkte fra et dokument, skal du først installere et lille stykke software, der hedder Mobility Print.
Når du har installeret Mobility Print, kan du printe direkte fra det åbne dokument på din computer eller smartphone.
Installer Mobility Print - Windows
Installer Mobility Print - Mac
Installer Mobility Print - Chromebook
Installer Mobility Print - Android
På bygningsoversigterne kan du se den nærmeste printer ved at kigge efter dette ikon:
I KEA Store finder du de materialer, som du har brug for i forbindelse med dit studie.
Du kan holde dig opdateret med andre studerendes projekter på udstillingerne i KEA Pop Up, hvor du også kan sælge dit eget design og produkt.
Læs mere om KEA Store og KEA Pop Up på Facebook
Hvis du ønsker at holde dig opdateret på, hvad der sker på KEA, kan du med fordel følge KEA Student Life på Facebook. Her bliver der løbende annonceret arrangementer for studerende, fortalt om studielivet og meget andet, der kan have relevans for dig som studerende på KEA.
Er du ikke på Facebook, så frygt dog ej, alle arrangementer bliver også slået op i KALENDEREN her på intranettet.
På KEA er der to netværk:
Åbent netværk for alle på KEA. Båndbredden er begrænset og adgang er begrænset (web surfing, email osv.).
Lukket (og sikkert) netværk. For at forbinde til det sikre trådløse netværk, skal du vælge "eduroam"-netværket fra listen over tilgængelige trådløse netværk. Du logger på med dit KEA Login (mailadresse og kodeord).
Første gang du forbinder til netværket "KEA", får du måske en sikkerhedsadvarsel. Får du en sikkerhedsbesked som den nedenfor, skal du blot trykke på "Connect" eller "Opret forbindelse".
Hvis du oplever problemer med at forbinde til KEA's netværk ”eduroam” er her et værktøj der kan hjælpe dig: EDUROAM CONFIGURATION ASSISTANT TOOL
Går du på en af vores efteruddannelser hos KEA Kompetence skal du bruge et særligt login, når du logger på det trådløse netværk på Frederikkevej.
Find vejledning til Wifi på Frederikkevej
Vejledningen ligger på vores Serviceportal. Du skal logge på Serviceportalen med dit KEA Login.
Du har som studerende på KEA ret til at klage over en eksamen eller prøve, hvis du fx mener, at eksamensforløbet er fejlbehæftet eller bedømmelsen er forkert. Det kan fx være, at du mener, at du ikke er blevet eksamineret i overensstemmelse med studieordningen.
Du kan også klage over andre forhold, hvor KEA har truffet en afgørelse, fx om optagelse, udskrivning, genoptagelse, orlov, dispensation, merit og bortvisning.
Før du vælger at indsende en klage, er det en god ide at overveje, hvad du præcist vil klage over.
Her kan du læse, hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du klager, og hvordan du klager. Her får du også et overblik over sagsbehandlingens trin og et estimat over den tid, det tager at behandle en klagesag.
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte klageteamet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Du kan klage over:
Spørgsmålene kan fx angå bedømmelsen (karakteren), prøvegrundlaget (prøvespørgsmål, opgaver og lignende) og prøveforløbet (overholdelse af den fastsatte prøvetid, adgang til tilladte hjælpemidler og lignende). Klagen kan også handle om, at du ikke er blevet eksamineret i overensstemmelse med det, der står i studieordningen.
Er bedømmelsen korrekt ud fra en faglig vurdering af din præstation? Er du eksamineret i de korrekte læringsmål? Er der dele af opgaven, som eksaminator og censor ikke har bedømt eller forstået? Er der mangler ved forholdene under prøvens afholdelse?
Er eksaminator eller censor inhabil? Har KEA glemt partshøring? Er der stillet formkrav, som ikke står i studieordningen? Er regler anvendt forkert?
Det kan være en god idé, at drøfte eventuelle forhold, som du overvejer at klage over, med din underviser eller din studievejleder, inden du klager.
Dette kan være med til at afhjælpe problemerne eller fjerne misforståelser, der måtte findes.
Hvis du klager over din karakter, bør du læse læringsmålene for faget, inden du klager. Dette kan forbedre din klage, hvis du kan begrunde, hvorfor din eksamen er bedømt forkert. Dertil vil du også have mulighed for at vurdere om din præsentation til eksamen lever op til læringsmålene, og om du dermed har et grundlag for at klage.
Karaktergivningen efter en mundtlig prøve vil normalt blive ledsaget af en kort mundtlig begrundelse. Hvis du er i tvivl om indholdet af begrundelsen eller ønsker at få den uddybet, kan du et par dage efter du har fået karakteren, henvende dig til eksaminator (normalt din underviser) for at få en uddybning.
Bemærk dog, at du ikke har krav på at få begrundet karakteren og at eksaminator ikke er forpligtet til at begrunde en given karakter yderligere.
Selvom du venter på en begrundelse fra din(e) bedømmer(e), skal du stadig overholde 2 ugers-fristen for at klage.
Klager indsendes pr. mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller med Digital Post.
Hvis du har en KEA-mail, besvarer vi din henvendelse til din KEA e-mail.
Hvis du ikke har en KEA-mail, fordi du fx ikke er indskrevet som studerende på KEA, skriver vi til dig på din Digital Post, og du kan sende sikkert til os via Digital Post.
Klagefristen for eksamensklager er 2 uger (14 kalenderdage) fra den dag, hvor karakteren er blevet meddelt. Ved en mundtlig eksamen eller eksamen med mundtligt forsvar regnes fristen fra eksamensdagen.
Fristen for at indgive en klage om optagelse, udskrivning, orlov og genoptagelse mv. efter adgangsbekendtgørelsen, er 2 uger (14 kalenderdage) fra den dag, afgørelsen er meddelt.
KEA kan dispensere fra klagefristen, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Klagen skal være individuel, skriftlig og gerne begrundet.
Klager, der indgives af flere studerende i fællesskab, afvises.
Hvis du klager over to eller flere emner samtidig, fx forløb og bedømmelse, må du gerne adskille disse klagepunkter fra hinanden i din klage, således at det fremgår tydeligt hvilke argumenter du lægger til grund for hvert punkt. Dette letter sagsbehandlingen betydeligt og sikrer, at det fremstår tydeligt, hvad du klager over.
Når du har sendt klagen, får du en bekræftelse på, at KEA har modtaget din klage.
Klageteamet i KEA Kvalitet & Analyse behandler alle klagesager.
Det kan tage ca. 6-8 uger før KEA træffer afgørelse i din klagesag. Sagsbehandlingstiden er typisk længere i spidsbelastningsperioder og ferieperioder. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst, når du klager.
Sagsbehandlingen af en klagesag afhænger af, hvad du har klaget over. Sagsbehandlingen foregår i overensstemmelse med det relevante retsgrundlag.
OBS! Dit uddannelsesforløb fortsætter under KEAs behandling af din klagesag.
Indsendelse af en klage udskyder ikke tidspunktet for din re-eksamen, og du vil derfor bruge eksamensforsøg på re-eksamener, du ikke deltager i.
Hvis du består en re-eksamen på samme prøve, mens KEA behandler din sag, afsluttes sagsbehandlingen, da du ikke kan acceptere et positivt udfald af klagesagen, fordi en bestået eksamen ikke kan tages om.
Din klage fører til en afgørelse, og der er overordnet to mulige udfald:
1) At du får medhold, fx tilbud om ny eksamen/bedømmelse
2) At du får afslag på din klage
Afgørelsen vil blive sendt til din KEA-mail. Hvis du ikke har en KEA-mail, vil afgørelsen blive sendt til dig via Digital Post.
Hvis du får tilbud en omprøve eller en ombedømmelse, og du ønsker at tage imod tilbuddet, skal du acceptere tilbuddet inden for 2 uger. Dette gør du ved at sende din accept til din studieadministration med kopi til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Tilbuddet bortfalder, hvis du ikke accepterer det inden for 2 uger.
Hvis du får tilbudt en ny bedømmelse eller prøve skal den finde sted snarest muligt. Det er KEA, der fastsætter tidspunktet for den nye bedømmelse eller prøve.
Du skal være opmærksom på, at en ny bedømmelse eller eksamen kan medføre en lavere karakter, som derefter er den gældende karakter. Der vil være nye bedømmere til en ny eksamen.
Hvis du får afslag eller delvis medhold i din klage, indeholder afgørelsen en vejledning, hvordan du skal anke, hvad du kan klage over, og hvilken ankefrist der er. Klagevejledningen følger, hvad der står i den relevante bekendtgørelse.
Du har typisk 2 uger til at anke, efter at du har modtaget afgørelsen. Du kan som regel anke over retlige mangler eller faglige spørgsmål i afgørelsen.
Ved retlige mangler kan du anke til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. I praksis foregår det sådan, at anken adresseres til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, men indsendes til KEA på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. indenfor en frist på 2 uger fra den dag, hvor du har modtaget afgørelsen. KEA laver en udtalelse til klagen, som du får lov til at kommentere, før den sendes til Styrelsens endelige afgørelse.
Ved faglige spørgsmål kan du indbringe afgørelsen for et ankenævn, der nedsættes af KEA. Anken skal være skriftlig. Anken sendes til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. senest 2 uger efter, at du har modtaget afgørelsen.
I tilfælde af spørgsmål til anke kan du kontakte Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
En klagesag behandles altid efter den relevante lovgivning og gældende studieordning.
Eksamensklager og klager over bedømmelse behandles efter reglerne i eksamensbekendtgørelsen.
Læs mere i eksamensbekendtgørelsen
Klager over optagelse behandles efter reglerne i adgangsbekendtgørelsen.
Læs mere i adgangsbekendtgørelsen
Klager over merit behandles efter reglerne i bekendtgørelse om tekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Læs mere i Teknisk LEP-bekendtgørelse
Klager over andre forhold behandles efter reglerne i den relevante lovgivning, der fx kan være lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven).
Det tidligere Klasserepræsentant (KLR) hedder nu Studiemiljø Repræsentant (SMR).
På KEA tolererer vi ikke krænkende adfærd såsom seksuel chikane, mobning eller nedværdigelser.
Når du studerer på KEA, skal du opleve og bidrage til et studiemiljø, hvor alle er i gode og trygge rammer. Grundlaget for det gode studiemiljø er, at vi respekterer hinanden og har en god omgangstone. Dette gælder for alle med deres daglige gang på KEA.
Hvis du oplever situationer, der involverer krænkende adfærd som for eksempel seksuel chikane, mobning og nedværdigelser, så har du forskellige handlemuligheder. Det kan enten være en personlig oplevelse, eller at du overværer krænkende adfærd blandt medstuderende eller medarbejdere.
I nedenstående har vi skitseret, hvor du kan henvende dig, og hvad du kan forvente, når du kontakter KEA.
På KEA har vi fastsat følgende principper for håndtering af henvendelser om krænkende adfærd:
Du kan som studerende henvende dig til uddannelseschefen for din uddannelse, Studievejledningen eller Studieliv.
Din uddannelseschef
Du kan finde kontaktinformationer på din uddannelseschef på din uddannelsesside her på mit.kea.dk.
Studievejledningen
Læs mere om studievejledningen og find din studievejleder på https://mit.kea.dk/studie-og-karrierevejledning. Du kan også kontakte lederen af studievejledningen, Per Gad-Hansen, direkte på 41 82 87 46 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Studieliv
Skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller kontakt leder for Studieliv Helle Guldberg direkte på 29 11 34 71 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Når du henvender dig, vil du blive inviteret til en samtale. Du bestemmer selv, om du vil deltage, samt om det skal være et fysisk møde, over MS Teams eller på telefon. Samtalen vil være omfattet af fortrolighed, og KEA-medarbejderen har tavshedspligt.
I løbet af samtalen har du mulighed for at fortælle om din oplevelse, og du får en indledende hjælp til at kende dine muligheder, og hvordan du indsender en klage, hvis du ønsker at gå videre ad den vej.
En klage består af en beskrivelse af, hvad eller hvem du vil klage over samt meget gerne dokumentation – du sender klage og dokumentation til KEA HR & Kvalitet, der er KEAs samlede indgang for klager om krænkende adfærd. KEA HR & Kvalitet vil behandle den indkomne klage i samarbejde med den relevante leder på det pågældende område, så der sikres en ledelsesmæssig forankring på det ledelsesniveau, der ligger over de(n) anklagede.
Som studerende skal du sende din klage til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.,
I klagen beskriver du, hvad du har oplevet, hvornår det er foregået, og hvem det involverer. Send gerne dokumentation med, hvis du har det. Det kan fx være tekst fra sociale medier, mails eller billeder.
Når KEA har modtaget klagen samt eventuelt dokumentationsmateriale, vil dette blive gennemgået, og du vil blive inviteret ind til en samtale, hvor vi taler sagen igennem, vurderer sagen og afklarer dine ønsker til et muligt videre forløb.
Hvis du ønsker at gå videre med klagen, og sagen involverer en eller flere navngivne person(er), skal du være opmærksom på, at personen/personerne har ret til at vide, hvem der klager, og hvad anklagerne omhandler, så vedkommende har mulighed for at forklare sig. En klage vil derfor – i henhold til forvaltningsloven - ikke blive behandlet anonymt.
I tilfælde hvor en klage involverer en eller flere navngivne personer, og sagen kunne udløse en form for sanktion, vil den eller de anklagede/navngivne personer få tilsendt anklagerne og dokumentationen og blive bedt om at kommentere på anklagerne. Det kan man gøre enten på et møde eller skriftligt.
Når KEA har modtaget den anklagedes udtalelser til sagen, træffer vi afgørelse ud fra sagens samlede omstændigheder og dokumentation. Afgørelsen meddeles til de(n) anklagede og eksekveres, hvis der er tale om adfærd, som skal sanktioneres.
På grund af KEAs tavshedspligt, vil det normalt ikke være muligt at give oplysninger om den eventuelle sanktion, der er tildelt den anklagede. Det betyder, at selvom du har anklaget en person for krænkende adfærd, og sagen har resulteret i en sanktion, vil KEA normalt ikke kunne fortælle dig, hvad sanktionen består i.
Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på.
Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende.
Der kan både være tale om aktive handlinger og om at undlade at handle.
Både når man taler om krænkende adfærd og seksuel chikane specifikt, er det uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.
Krænkende handlinger kan fx omfatte:
Der er i forbindelse med seksuel chikane nogle særlige forhold, som omfattes som krænkende. Seksuel chikane er al form for uønsket seksuel opmærksomhed og kan fx være:
KEA har udarbejdet et dilemmaspil, der highlighter de situationer, hvor det er vigtigt at være opmærksom på sine medstuderende. Hvis du har lyst til at prøve dilemmaspillet, så kan du låne det på KEA Bibliotek. Det er også muligt for din underviser at låne spillet, så I kan spille det sammen på holdet. Du kan også downloade dilemmakortene og reglerne her på siden.
Læs mere om reglerne, og hvordan I spiller dilemmaspillet (pdf).
Hvis du oplever krænkende adfærd, kan du kontakte din Uddannelseschef, Studievejledningen eller Studieliv.
Du kan finde kontaktinformationer på din Uddannelseschef på din uddannelsesside her på mit.kea.dk
Du kan kontakte din studievejleder på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller finde din studievejleder på mit.kea.dk.
Du kan også kontakte lederen for Studievejledningen, Per Gad-Hansen, direkte på 41 82 87 46 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller kontakt lederen for Studieliv, Helle Guldberg, direkte på 29 11 34 71 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Læs mere under AI - Kunstig intelligens