Vil du læse et semester i udlandet, så bliv klogere på ansøgningsprocessen her.
Ansøgningsproces til udveksling
For at søge om at komme på udveksling skal du først registrere dig og søge i vores ansøgningssystem. Hvis du bliver godkendt her, bliver du nomineret til et partneruniversitet, du er interesseret i, hvorefter du skal søge ind hos dem. Vi anbefaler, at du først kontakter din internationale koordinator og snakker om dine muligheder for udveksling eller deltager i et infomøde, før du begynder processen. Du vil blive indkaldt til et infomøde, når det er tid til, at du skal søge. Man kan først begynde at søge udveksling semesteret før, man skal afsted.
Her på siden kan du finde en FAQ med de mest stillede spørgsmål omkring selve ansøgningsprocessen, link til ansøgningsformularen, information om hvilke uddannelser der kan komme på udveksling og meget mere. Husk også at kigge på vores partneruniversiteter.
Det er en god idé at orientere dig i det forskellige materiale, inden du går i gang med selve ansøgningen.
Hvordan ansøger jeg?
Trin 1:
Hvis du vil søge om at tage et semester i udlandet, skal du registrere dig på vores udvekslingsplatform Mobility Online. Du bør tale med din internationale koordinator, før du registrerer dig til udveksling. Din internationale koordinator vil guide dig gennem processen. Du skal registrere dig ca. 5 måneder, før du regner med at tage af sted. Vær opmærksom på, at registreringsformularen kun er åben for det kommende semester.
Når du er registreret i Mobility Online, og din registrering er blevet godkendt, vil din internationale koordinator nominere dig til at komme på udveksling.
Registrer dig på Mobility Online
Trin 2:
Når din nominering er blevet accepteret af værtsuniversitet, skal du indsende en ansøgning. Du vil modtage instruktioner fra værtsuniversitetet om, hvordan du ansøger (typisk gennem en online platform). Din internationale koordinator vil også hjælpe dig gennem denne proces.
Med andre ord, du ansøger to gange: Først om tilladelse fra EK til at tage til udlandet (din registrering på Mobility Online), og derefter direkte til værtsuniversitetet.
Hvem kan komme på udveksling?
Hvis du er studerende på en af følgende uddannelser, kan du komme på udveksling:
- Bygningskonstruktør
- Datamatiker
- Design & Business
- Digital Konceptudvikling
- Entreprenørskab og Design
- IT-Arkitektur
- IT-Sikkerhed
- IT-Teknologi
- Multimediedesigner
- Produktudvikling og Teknisk Integration
- Smykker, Teknologi & Business
- Softwareudvikling
- Webudvikling
- Økonomi og IT
Hvis du læser på en anden uddannelse på KEA, kan der stadig være en mulighed for at komme til udlandet - enten via din praktik, workshops eller sommerskoler.
FAQ
-
Hvad er ansøgningskravene?
Først og fremmest skal du udfylde alle de nødvendige oplysninger, når du har registreret dig i vores online ansøgningsportal. Derefter skal du uploade alle de krævede dokumenter:
- motiveret ansøgning
- CV
- karakterudskrift
- kopi af pas og det blå sygesikringskort
- et foto
Når deadline for ansøgning på EK er overstået, er det op til din internationale koordinator at nominere dig til værtsuniversitetet. Generelt vil de vurdere dig udfra dine karakterer, faglige og personlige kompetencer.
-
Hvornår skal jeg ansøge?
Fristen for registrering til at tage et semester i udlandet ligger generelt 1 semestre før dit udvekslingssemester. Eksempel: Hvis du vil til udlandet i efterårssemesteret, vil registreringsfristen være 15. marts. Hvis du vil til udlandet i forårssemesteret, vil fristen være 25. september.
For præcise datoer bør du kontakte din internationale koordinator. Registreringsformularen er altid kun åben for det næste semester.
Sørg for at tjekke de relevante deadlines med din internationale koordinator, så snart du begynder at tænke på at søge om udveksling.
-
Hvor kan jeg tage hen?
Du kan finde en oversigt over alle KEAs partnerinstitutioner her.
Bemærk, at ikke alle partnerinstitutioner accepterer studerende fra alle EK-uddannelser. Du skal sikre dig, at din uddannelse er inkluderet i aftalen med det pågældende partneruniversitet. På din uddannelsesside kan du se, hvilke partneruniversiteter der er tilgængelige på lige præcis din uddannelse.
-
Hvor kan jeg finde information om min specifikke uddannelse?
Du kan finde mere information om dine specifikke muligheder for at tage et semester i udlandet på din uddannelsesside.
Proces for udveksling
1. Personlig vejledning
Deltag i EK Globals informationsmøder om udveksling i dit studieprogram eller søg personlig vejledning hos din internationale koordinator i begyndelsen af semestret.
Det er også en god idé at tjekke listen over partneruniversiteter, så du ved, hvor du kan komme i udveksling henne. Tjek på din uddannelsesside, hvilke partneruniversiteter du kan læse et semester på.
2. Ansøgning
"Jeg vil afsted"
Når du har taget beslutningen om, at du vil afsted, så skal du udfylde en ansøgning på vores platform Mobility Online.
Husk at uploade de krævede dokumenter (karakterudskrift, motiveret ansøgning, scanning af pas og dit sygesikringskort). Fristerne er medio marts og medio september.
3. Endelig beslutning
Din internationale koordinator vil evaluere din ansøgning og informere dig om, hvorvidt du er blevet udvalgt, og hvilket partneruniversitet, du er blevet nomineret til. EK bestræber sig på, at få så mange studerende afsted som muligt, men vi har begrænset pladser, og man er ikke garanteret en plads, hvis man søger.
4. Nominering
Din internationale koordinator nominerer dig til det partneruniversitet, du er blevet udvalgt til. Partneruniversitetet svarer, hvis der er ledige pladser og giver dig information om, hvordan du søger ind hos dem.
5. Ansøgning til værtsuniversitet
2-4 uger senere vil du modtage instruktioner om, hvordan du ansøger (ofte via en online platform). Det er forskellige fra universitet til universitet, hvilke dokumenter, de efterspørger, men sørg for at du har styr på følgende dokumenter:
- Kopi af dit pas,
- kopi af det blå EU-sygesikringskort
- opdateret karakterudskrift fra EK
6. Optagelse
2-3 måneder før din udveksling vil du modtage et optagelsesbrev fra dit værtsuniversitet og yderligere information om det kommende semester (datoer, kurser, opholdstilladelse, bolig osv.).
7. Learning Agreement
Indtast dit valg af kurser i vores online ansøgningssystem for at generere en Learning Agreement (LA).
Din Learning Agreement er en kontrakt på, hvilke fag du skal have, og den skal underskrives af dig, EK og værtsuniversitetet, inden du rejser på udveksling.
8. Grant Agreement
Hvis du skal afsted indenfor en Erasmusaftale, vil en Erasmus Grant Agreement (GA) blive genereret i vores system, når din Learning Agreement er på plads.
GA viser den økonomiske støtte, du vil modtage fra Erasmus-programmet. GA vil blive underskrevet af dig og EK. Erasmus-støtten vil blive overført til din NemKonto.
10. ERASMUS+ rapport
I slutningen af din udveksling vil du blive bedt om at lave en Erasmus deltagerapport. Rapporten er en multiple choice-evaluering.
Invitationen til at lave rapporten vil blive sendt til din EK-mail. Rapporten er en obligatorisk del af din udveksling (kun for Erasmus-studerende).
11. Narrativ rapport
Den narrative rapport beskriver din oplevelse som udvekslingsstudent, både akademisk og kulturelt.
Din rapport vil blive uploadet til hjemmesiden, så fremtidige KEA-studerende kan blive inspireret af dine studieoplevelser i udlandet. Rapporten er en obligatorisk del af din udveksling.