Vejledning til studerende på KEA om klager over eksamen, karakter mv.
Klager
FAQ om klager
-
Hvad kan du klage over?
Du har som studerende på KEA ret til at klage over en eksamen eller prøve, hvis du fx mener, at eksamensforløbet er fejlbehæftet eller bedømmelsen er forkert. Det kan fx være, at du mener, at du ikke er blevet eksamineret i overensstemmelse med studieordningen.
Du kan også klage over andre forhold, hvor KEA har truffet en afgørelse, fx om optagelse, udskrivning, genoptagelse, orlov, dispensation, merit og bortvisning.
Før du vælger at indsende en klage, er det en god ide at overveje, hvad du præcist vil klage over.
Her kan du læse, hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du klager, og hvordan du klager. Her får du også et overblik over sagsbehandlingens trin og et estimat over den tid, det tager at behandle en klagesag.
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte klageteamet på klage@kea.dk.
Især om klager over eksamen:
Du kan klage over:
- retlige spørgsmål
- faglige spørgsmål
Spørgsmålene kan fx angå bedømmelsen (karakteren), prøvegrundlaget (prøvespørgsmål, opgaver og lignende) og prøveforløbet (overholdelse af den fastsatte prøvetid, adgang til tilladte hjælpemidler og lignende). Klagen kan også handle om, at du ikke er blevet eksamineret i overensstemmelse med det, der står i studieordningen.
Eksempler på faglige spørgsmål:
Er bedømmelsen korrekt ud fra en faglig vurdering af din præstation? Er du eksamineret i de korrekte læringsmål? Er der dele af opgaven, som eksaminator og censor ikke har bedømt eller forstået? Er der mangler ved forholdene under prøvens afholdelse?
Eksempler på retlige mangler:
Er eksaminator eller censor inhabil? Har KEA glemt partshøring? Er der stillet formkrav, som ikke står i studieordningen? Er regler anvendt forkert?
-
Inden du klager
Det kan være en god idé, at drøfte eventuelle forhold, som du overvejer at klage over, med din underviser eller din studievejleder, inden du klager.
Dette kan være med til at afhjælpe problemerne eller fjerne misforståelser, der måtte findes.
Især om eksamensklager:
Læs læringsmålene i studieordningen, inden du klager
Hvis du klager over din karakter, bør du læse læringsmålene for faget, inden du klager. Dette kan forbedre din klage, hvis du kan begrunde, hvorfor din eksamen er bedømt forkert. Dertil vil du også have mulighed for at vurdere om din præsentation til eksamen lever op til læringsmålene, og om du dermed har et grundlag for at klage.
Få en begrundelse fra din(e) bedømmer(e)
Karaktergivningen efter en mundtlig prøve vil normalt blive ledsaget af en kort mundtlig begrundelse. Hvis du er i tvivl om indholdet af begrundelsen eller ønsker at få den uddybet, kan du et par dage efter du har fået karakteren, henvende dig til eksaminator (normalt din underviser) for at få en uddybning.
Bemærk dog, at du ikke har krav på at få begrundet karakteren og at eksaminator ikke er forpligtet til at begrunde en given karakter yderligere.
Selvom du venter på en begrundelse fra din(e) bedømmer(e), skal du stadig overholde 2 ugers-fristen for at klage.
-
Klager sendes til
Klager indsendes pr. mail til klage@kea.dk eller med Digital Post.
Hvis du har en KEA-mail, besvarer vi din henvendelse til din KEA e-mail.
Hvis du ikke har en KEA-mail, fordi du fx ikke er indskrevet som studerende på KEA, skriver vi til dig på din Digital Post, og du kan sende sikkert til os via Digital Post.
Sådan sender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Skriv ny besked’.
- Find den myndighed, du vil skrive til ved at klikke på ’Vælg myndighed’ og vælg Københavns Erhvervsakademi.
- Når du har valgt myndighed, kan du vælge en kategori for myndigheden. Det er underordnet, hvilket kategori du vælger.
- Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet.
a. Under ’Dit emne’ skal du skrive ATT. Klageteamet i KEA Kvalitet.
b. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked. - Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt til den valgte modtager som Digital Post.
-
Klagefrister
Eksamensklager
Klagefristen for eksamensklager er 2 uger (14 kalenderdage) fra den dag, hvor karakteren er blevet meddelt. Ved en mundtlig eksamen eller eksamen med mundtligt forsvar regnes fristen fra eksamensdagen.
Andre klager
Fristen for at indgive en klage om optagelse, udskrivning, orlov og genoptagelse mv. efter adgangsbekendtgørelsen, er 2 uger (14 kalenderdage) fra den dag, afgørelsen er meddelt.
Dispensation fra klagefristen
KEA kan dispensere fra klagefristen, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
-
Hvad skal du have med i din klage?
Klagen skal være individuel, skriftlig og gerne begrundet.
Klager, der indgives af flere studerende i fællesskab, afvises.
Indhold i klagen
- Dit fulde navn
- Uddannelse og semester
- Begrundelsen for din klage
Hvis du klager over to eller flere emner samtidig, fx forløb og bedømmelse, må du gerne adskille disse klagepunkter fra hinanden i din klage, således at det fremgår tydeligt hvilke argumenter du lægger til grund for hvert punkt. Dette letter sagsbehandlingen betydeligt og sikrer, at det fremstår tydeligt, hvad du klager over.
Hvis det er en eksamensklage, så oplys også:
- Hvilket fag du blev prøvet i.
- Hvilken karakter du fik.
- Hvornår du modtog karakteren.
- Hvilken eksamensform din eksamen var (skriftlig eller mundtlig eksamen).
-
Klageprocessen
Når du har sendt klagen, får du en bekræftelse på, at KEA har modtaget din klage.
Klageteamet i KEA Kvalitet & Analyse behandler alle klagesager.
Det kan tage ca. 6-8 uger før KEA træffer afgørelse i din klagesag. Sagsbehandlingstiden er typisk længere i spidsbelastningsperioder og ferieperioder. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst, når du klager.
Sagsbehandlingen af en klagesag afhænger af, hvad du har klaget over. Sagsbehandlingen foregår i overensstemmelse med det relevante retsgrundlag.
OBS! Dit uddannelsesforløb fortsætter under KEAs behandling af din klagesag.
Ved eksamensklager:
- Din klage forelægges bedømmerne (eksaminator og censor), som afgiver hver sin udtalelse. De har 2 uger til at afgive udtalelsen. Juli måned indgår dog ikke i beregningen af de 2 uger.
- Bedømmernes udtalelser sendes dig, hvor du får mulighed for at kommentere. Du har 1 uges frist til at kommentere på udtalelserne.
- KEA vurderer sagen og træffer afgørelse på baggrund af udtalelserne og dine eventuelle kommentarer til udtalelserne.
Indsendelse af en klage udskyder ikke tidspunktet for din re-eksamen, og du vil derfor bruge eksamensforsøg på re-eksamener, du ikke deltager i.
Hvis du består en re-eksamen på samme prøve, mens KEA behandler din sag, afsluttes sagsbehandlingen, da du ikke kan acceptere et positivt udfald af klagesagen, fordi en bestået eksamen ikke kan tages om.
-
Resultat af klage
Din klage fører til en afgørelse, og der er overordnet to mulige udfald:
1) At du får medhold, fx tilbud om ny eksamen/bedømmelse
2) At du får afslag på din klageAfgørelsen vil blive sendt til din KEA-mail. Hvis du ikke har en KEA-mail, vil afgørelsen blive sendt til dig via Digital Post.
Især om eksamensklager:
Hvis du får tilbud en omprøve eller en ombedømmelse, og du ønsker at tage imod tilbuddet, skal du acceptere tilbuddet inden for 2 uger. Dette gør du ved at sende din accept til din studieadministration med kopi til klage@kea.dk. Tilbuddet bortfalder, hvis du ikke accepterer det inden for 2 uger.
Hvis du får tilbudt en ny bedømmelse eller prøve skal den finde sted snarest muligt. Det er KEA, der fastsætter tidspunktet for den nye bedømmelse eller prøve.
Du skal være opmærksom på, at en ny bedømmelse eller eksamen kan medføre en lavere karakter, som derefter er den gældende karakter. Der vil være nye bedømmere til en ny eksamen.
-
Ankemuligheder
Hvis du får afslag eller delvis medhold i din klage, indeholder afgørelsen en vejledning, hvordan du skal anke, hvad du kan klage over, og hvilken ankefrist der er. Klagevejledningen følger, hvad der står i den relevante bekendtgørelse.
Du har typisk 2 uger til at anke, efter at du har modtaget afgørelsen. Du kan som regel anke over retlige mangler eller faglige spørgsmål i afgørelsen.
Eksamensklager:
Ved retlige mangler kan du anke til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. I praksis foregår det sådan, at anken adresseres til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, men indsendes til KEA på klage@kea.dk indenfor en frist på 2 uger fra den dag, hvor du har modtaget afgørelsen. KEA laver en udtalelse til klagen, som du får lov til at kommentere, før den sendes til Styrelsens endelige afgørelse.
Ved faglige spørgsmål kan du indbringe afgørelsen for et ankenævn, der nedsættes af KEA. Anken skal være skriftlig. Anken sendes til klage@kea.dk senest 2 uger efter, at du har modtaget afgørelsen.
I tilfælde af spørgsmål til anke kan du kontakte klage@kea.dk.
-
Retsgrundlag
En klagesag behandles altid efter den relevante lovgivning og gældende studieordning.
Eksamensklager og klager over bedømmelse behandles efter reglerne i eksamensbekendtgørelsen.
Læs mere i eksamensbekendtgørelsen
Klager over optagelse behandles efter reglerne i adgangsbekendtgørelsen.Læs mere i adgangsbekendtgørelsen
Klager over merit behandles efter reglerne i bekendtgørelse om tekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.Læs mere i Teknisk LEP-bekendtgørelse
Klager over andre forhold behandles efter reglerne i den relevante lovgivning, der fx kan være lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven).