På KEA tolererer vi ikke krænkende adfærd såsom seksuel chikane, mobning eller nedværdigelser.
Krænkende adfærd
Når du studerer på KEA, skal du opleve og bidrage til et studiemiljø, hvor alle er i gode og trygge rammer. Grundlaget for det gode studiemiljø er, at vi respekterer hinanden og har en god omgangstone. Dette gælder for alle med deres daglige gang på KEA.
Hvis du oplever situationer, der involverer krænkende adfærd som for eksempel seksuel chikane, mobning og nedværdigelser, så har du forskellige handlemuligheder. Det kan enten være en personlig oplevelse, eller at du overværer krænkende adfærd blandt medstuderende eller medarbejdere.
Hvis du oplever krænkende adfærd
I nedenstående har vi skitseret, hvor du kan henvende dig, og hvad du kan forvente, når du kontakter KEA.
-
Håndtering af henvendelser om krænkende adfærd
På KEA har vi fastsat følgende principper for håndtering af henvendelser om krænkende adfærd:
- Det tages altid alvorligt, hvis en studerende eller medarbejder føler sig krænket, mobbet eller chikaneret
- En henvendelse om krænkende adfærd vil blive behandlet fortroligt og KEAs ansatte har tavshedspligt. Det betyder, at henvendelsen ikke deles eller diskuteres med udenforstående.
- Alle parter har krav på en retfærdig behandling. KEA udviser diskretion både over for den, der føler sig krænket, og den/dem der anklages for at krænke.
-
Her kan du henvende dig
Du kan som studerende henvende dig til uddannelseschefen for din uddannelse, Studievejledningen eller Studieliv.
Kontaktoplysninger
Din uddannelseschef
Du kan finde kontaktinformationer på din uddannelseschef på din uddannelsesside her på mit.kea.dk.Studievejledningen
Læs mere om studievejledningen og find din studievejleder på https://mit.kea.dk/studie-og-karrierevejledning.Studieliv
Skriv til studieliv@kea.dk eller kontakt leder for Studieliv Helle Guldberg direkte på 29 11 34 71 eller heg@kea.dkEr du studerende på en efteruddannelse?
Studerende på vores efteruddannelser skal kontakte studievejleder Joan Mathiasen på jonm@kea.dk eller 24 98 20 10.
-
Hvad sker der, når du henvender dig?
Når du henvender dig, vil du blive inviteret til en samtale. Du bestemmer selv, om du vil deltage, samt om det skal være et fysisk møde, over MS Teams eller på telefon. Samtalen vil være omfattet af fortrolighed, og KEA-medarbejderen har tavshedspligt.
I løbet af samtalen har du mulighed for at fortælle om din oplevelse, og du får en indledende hjælp til at kende dine muligheder, og hvordan du indsender en klage, hvis du ønsker at gå videre ad den vej.
-
Hvordan kan du klage til KEA?
En klage består af en beskrivelse af, hvad eller hvem du vil klage over samt meget gerne dokumentation – du sender klage og dokumentation til KEA HR & Kvalitet, der er KEAs samlede indgang for klager om krænkende adfærd. KEA HR & Kvalitet vil behandle den indkomne klage i samarbejde med den relevante leder på det pågældende område, så der sikres en ledelsesmæssig forankring på det ledelsesniveau, der ligger over de(n) anklagede.
Som studerende skal du sende din klage til kvalitet@kea.dk,
I klagen beskriver du, hvad du har oplevet, hvornår det er foregået, og hvem det involverer. Send gerne dokumentation med, hvis du har det. Det kan fx være tekst fra sociale medier, mails eller billeder.
Når KEA har modtaget klagen samt eventuelt dokumentationsmateriale, vil dette blive gennemgået, og du vil blive inviteret ind til en samtale, hvor vi taler sagen igennem, vurderer sagen og afklarer dine ønsker til et muligt videre forløb.
Hvis du ønsker at gå videre med klagen, og sagen involverer en eller flere navngivne person(er), skal du være opmærksom på, at personen/personerne har ret til at vide, hvem der klager, og hvad anklagerne omhandler, så vedkommende har mulighed for at forklare sig. En klage vil derfor – i henhold til forvaltningsloven - ikke blive behandlet anonymt.
I tilfælde hvor en klage involverer en eller flere navngivne personer, og sagen kunne udløse en form for sanktion, vil den eller de anklagede/navngivne personer få tilsendt anklagerne og dokumentationen og blive bedt om at kommentere på anklagerne. Det kan man gøre enten på et møde eller skriftligt.
Når KEA har modtaget den anklagedes udtalelser til sagen, træffer vi afgørelse ud fra sagens samlede omstændigheder og dokumentation. Afgørelsen meddeles til de(n) anklagede og eksekveres, hvis der er tale om adfærd, som skal sanktioneres.
På grund af KEAs tavshedspligt, vil det normalt ikke være muligt at give oplysninger om den eventuelle sanktion, der er tildelt den anklagede. Det betyder, at selvom du har anklaget en person for krænkende adfærd, og sagen har resulteret i en sanktion, vil KEA normalt ikke kunne fortælle dig, hvad sanktionen består i.
-
Hvad er krænkende adfærd?
Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på.
Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende.
Der kan både være tale om aktive handlinger og om at undlade at handle.
Både når man taler om krænkende adfærd og seksuel chikane specifikt, er det uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.
Krænkende handlinger kan fx omfatte:
- Tilbageholdelse af nødvendig information eller giver fejlagtig information i spørgsmål, som har betydning for ens arbejde
- Sårende bemærkninger
- Bagtalelse eller udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab
- Angreb mod eller kritik af ens privatliv
- At blive råbt ad eller latterliggjort
- Fysiske overgreb eller trusler herom
- Fjendtlighed eller tavshed som svar på spørgsmål eller forsøg på samtale
- Nedvurdering af job, arbejdsindsats eller kompetencer
- Krænkende telefonsamtaler
- Krænkende skriftlige meddelelser, SMS, billeder og videoer, herunder på sociale medier
- Ubehagelige drillerier
- Nedvurdering, fx på grund af alder, køn, kønsidentitet, seksuel orientering, etnicitet eller religiøs overbevisning
Der er i forbindelse med seksuel chikane nogle særlige forhold, som omfattes som krænkende. Seksuel chikane er al form for uønsket seksuel opmærksomhed og kan fx være:
- Uønskede berøringer
- Uønskede verbale opfordringer til seksuelt samkvem
- Sjofle vittigheder og kommentarer
- Uvedkommende forespørgsler om seksuelle emner
- Visning af pornografisk materiale
Kontakt
Hvis du oplever krænkende adfærd, kan du kontakte din Uddannelseschef, Studievejledningen eller Studieliv.
Din uddannelseschef
Du kan finde kontaktinformationer på din Uddannelseschef på din uddannelsesside her på mit.kea.dk
Studievejledningen
Du kan kontakte din studievejleder på studievejledning@kea.dk eller finde din studievejleder på mit.kea.dk.
Studieliv
Skriv til studieliv@kea.dk eller kontakt lederen for Studieliv, Helle Guldberg, direkte på 29 11 34 71 eller heg@kea.dk
For dig der er studerende på en efteruddannelse
Går du på en af vores efteruddannelser, skal du kontakte vores studievejleder, Joan, hvis du oplever krænkende adfærd. Er der tale om grov eller gentagende krænkende adfærd, vil chefen for KEAs efteruddannelser blive inddraget i behandlingen af din klage.
Kontakt
Dilemmaspil
KEA har udarbejdet et dilemmaspil, der highlighter de situationer, hvor det er vigtigt at være opmærksom på sine medstuderende. Hvis du har lyst til at prøve dilemmaspillet, så kan du låne det på KEA Bibliotek. Det er også muligt for din underviser at låne spillet, så I kan spille det sammen på holdet. Du kan også downloade dilemmakortene og reglerne her på siden.
Læs mere om reglerne, og hvordan I spiller dilemmaspillet (pdf).