Den gode praktikvirksomhed er en, der passer til dig. Her kan du få gode råd til at finde det rigtige sted for dig.
Find en praktikvirksomhed
Det er vigtigt, at du bruger tid på at finde en praktikvirksomhed, som er god for dig, og hvor du kan prøve kræfter med netop de arbejdsopgaver, der tænder dig.
Start med at søge bredt, da der kan være spændende virksomheder og brancher, som du ikke kender i forvejen. Undersøg derefter virksomhederne grundigt og vælg de virksomheder, du vil kontakte.
Det kan være en god idé med en prioriteret liste over de virksomheder, du vil kontakte, så har du et overblik og kan følge op, hvis du ikke har modtager svar på din ansøgning.
Arbejdsopgaver
Hvad vil jeg gerne arbejde med i min praktik?
Arbejdsopgaverne har stor betydning for dit udbytte af praktikken.
Inden du søger praktikplads, er det vigtigt at finde ud af, hvilke opgaver, du gerne vil deltage i under praktikken:
- Så du kan komme til at arbejde med noget, du interesserer dig for
- Så du kan udvikle dig fagligt under praktikken
- Så du kan skrive en ansøgning, der er relevant for virksomheden
Dan dig et overblik
Under praktikken kan du arbejde med alt det, du har beskæftiget dig med på din uddannelse. Derfor kan det være en god idé først at skabe et overblik ved at kigge tilbage på:
- Hvilke fag du har haft?
- Hvilke projekter du har arbejdet med?
- Hvilke metoder og værktøjer du har lært at bruge?
- Du kan eventuelt se uddannelsens indhold til studieordning.
Næste skridt er at overveje:
- Hvad interesserer du dig mest for?
- Hvad vil du gerne træne og blive bedre til?
- Er der noget, du særligt kunne tænke dig at arbejde med efter uddannelsen?
Liste over konkrete arbejdsopgaver
Når du har fundet ud af, hvad du interesserer dig for fagligt, kan du lave en liste over arbejdsopgaver, du gerne vil arbejde med og kan tilbyde virksomheden at deltage i.
Det er ikke et krav, at du skal arbejde med ALT det, du har beskæftiget dig med under din uddannelse.
Husk, at det er en fordel at nævne de konkrete arbejdsopgaver i din ansøgning.
Har du svært ved at finde på arbejdsopgaver eller savner de rigtige betegnelser, så kan du her kan se eksempler på relevante arbejdsopgaver på din uddannelse.
Bemærk, at det ikke er en udtømmende liste. Der er mange andre opgaver, du kan arbejde med under praktikken.
-
Automationsteknolog
- PLC-programmering i Ladder, ST/SCL, C#
- Programmering og opsætning af HMI
- Dataopsamling og analyse af data ved anvendelse af databaser og SQL
- Etablere kommunikation mellem bl.a. PLC'er og HMI, PLC og robot og lign.
- Udføre I/O test
- Indgå i samt gennemføre FAT og SAT
- Opsætte et mindre automatisk anlæg
- Opsætte vision på grundlæggende niveau
- Servo-programmering
- Dokumentere automationsløsninger
- Indregulering af anlæg
- Udarbejdelse af CE-mærkning
- Programmering af industrirobotter
- Opbygge god struktur for et automationsprojekt og styre projektet fra start til slut
- Lave tidsplan
- Bidrage til det gode teamsamarbejde med god forretningsforståelse
-
Byggekoordinator
- Fagtilsyn
- Deltagelse i projekterings-, bygge- og sikkerhedsmøder
- Projektgranskning
- Udførelse af KS
- Byggepladsplanlægning og logistik
- Udarbejdelse og opfølgning på tids- og arbejdsplaner
- Tilbudsberegning
- Arbejdsmiljø, virksomhed
- Arbejdsmiljø, Byggeri og anlæg
- Deltagelse i sikkerheds- og arbejdsmiljøopgaver
- Styring af underentreprenører
-
Byggetekniker
-
Bygningskonstruktør
Arkitektvirksomheder:
- Projektering: kontakt til producenter, tegning, forslag til konstruktioner
- Granskning af materiale (KS)
- Fagtilsyn på byggepladser
- Deltagelse i projekteringsmøder, bygherremøder og byggemøder
- Nogle arkitektvirksomheder har derudover byggeledelse (fagentrepriser)
Entreprenørvirksomheder:
- Fagtilsyn
- Deltagelse i projekterings-, bygge- og sikkerhedsmøder
- Projektgranskning
- Udførelse af KS
- Byggepladsplanlægning og logistik
- Udarbejdelse og opfølgning på tids- og arbejdsplaner
- Deltagelse i sikkerheds- og arbejdsmiljøopgaver
- Styring af underentreprenører
Rådgivende ingeniører:
I en rådgivende ingeniørvirksomhed kan du komme til at arbejde med mange forskellige områder afhængig af afdelingen, du bliver en del af. Det kan f.eks. være:
- Projektering
- Byggeledelse
- Konstruktioner
- Installationer
- Facilities management
- Bygherrerådgivning
- Brandrådgivning (brandsikring)
Bygherrer og bygningsejere:
- Projektering
- Facilities management
- Drift- og vedligeholdelse
- Tilsyn og byggeledelse (nybyg og renovering)
- Afleveringsforretninger
- Tilbudsberegning
- Myndighedsbehandling
- (Bygningssyn)
Boligselskaber:
- Facilities management
- Udarbejdelse af drifts- og vedligeholdelsesplaner
- Energioptimering
- Tilstandsvurdering og –registrering
- Deltagelse i byggesager (nybyg- og renovering)
- Deltagelse i udviklingsprojekter
-
Datamatiker
Arbejder med
- Programmering
- Udvikle og vedligeholde IT systemer
- Designe og udvikle applikationer
- Databaser
- Systemadministration
Eksempler på arbejdsopgaver Frontend:
- Tabular model
- Wireframing (optegning af visuelle dashboards)
- Udvikle dashboards
- Test og overdragelse til brugerne
- Udvikle intranet eller web Apps
- Programmere fx NodeJS
Eksempler på arbejdsopgaver Backend
- Udvikle back end services
- Programmere fx Java, Angular
- Test og dokumentation
- Programmere mobilapps
- Vedligeholde eksisterende løsninger
- Udvikle database (fx MYSQL)
- Udarbejde datamodel
- ETL proces
- Microsoft SSIS og SQL
- Schedulering og deployment
- Test og dokumentation
Værktøjer:
- Java
- HTML
- CSS
- JavaScript
- .NET
- Angular
- NodeJS
- Python with Django (Framework til web applications)
- React
-
Designteknolog (Sustainable Fashion Tech)
Design:
- Foretage trend- og designresearch
- Udarbejde moodboards
- Bidrage med viden om bæredygtige designmetoder, bæredygtige materialer, bæredygtighed i de forskellige led i værdikæden, certificeringer og Higg Index
- Deltage i udvælgelse af materialer
- Udfærdige syprøver og prototyper
- Skitsering, idégenerering og idéudvikling af styles og programmer
- Dataindsamling vha. kvalitative og kvantitative metoder
- Assistere med mønsterudvikling på bord
Teknologi:
- 3D udvikling af styles og programmer i CLO 3D
- 3D visualisering af print i CLO 3D
- Arbejde med billedredigering og visuelt materiale m.m. i Adobe Photoshop
- Designudvikling og opsætning af placement print og all-over-print i Adobe Illustrator og Adobe Photoshop
- Bidrage med viden om ny teknologisk udvikling i branchen
- Layout i Adobe InDesign
Kommunikation:
- Udarbejde arbejdstegninger både i hånden og i Adobe Illustrator
- Produktionsdokumentation (Tech Packs) i Delogue
- Opmåling af prøver og sizesets
- Assistere ved tilretning og kommentering af prøver
- Udarbejde 3D visualiseringer af prototyper ud fra eksisterende digitale 2D mønstre
-
Designteknolog (Fashion Management)
Handel
- Udarbejde priskalkulationer i Excel – fremadrettet og retrograd
- Daglig kommunikation med leverandører
- Deltage i sourcing af metervarer og trimmings.
- Diverse arbejdsopgaver i SPY System
- Deltage ved produktionsordrebehandling, tastning, opfølgning leveringer, opfølgning priser, opfølgning kvantiteter, priser mv.
- Håndtering og opfølgning af reklamationer
- Deltage i indkøbsmøder
- Deltage ved udvikling af tema/inspiration/moodboards herunder InDesign/PhotoShop
- Arbejde med styrkelse af indkøbsfunktionen igennem generelle e-commerce principper og implementering
- Udarbejde B2C hjemmeside gennem Shopify
Supply Chain
- Logistik og transport gennem hele SC
- Kvalitetssikring - herunder Qarma
- Deltage i leverandørvurdering, udvælgelse og besøg
- Produktionsordrebehandling, tastning, opfølgning leveringer, opfølgning priser, opfølgning kvantiteter, priser mv.
- Udarbejdelse af Gantt kort og opfølgning på milepæle
- Deltage i research på grøn omstilling, produktionscertificeringer og implementeringsmuligheder
- Udarbejde Supplier manualer – generelle retningslinjer for samarbejdet mellem leverandør og brand
- Udarbejde Indkøbs manual – generelle interne retningslinjer
Produktkendskab
- Deltage i udvælgelse af materialer
- Vurdering af materialets bæredygtighed – herunder HIGG
- Udarbejde arbejdstegninger både i hånden og i Adobe Illustrator
- Produktionsdokumentation Tech Pack i Excel/Delogue
- Opmåling af prøver og size-sets
- Rentegne skitser (Illustrator)
- Opfølgning på prototyper, salgsprøver, approval-samples og shipping-samples
- Udpakning og registrering af prototyper, salgsprøver mv.
- Gennemgang og kommentering af prototyper og salgsprøver.
- Check af kvaliteter, kompositioner, design og care labels
-
Designteknolog (Marketing & Communication Design)
- Assistere i udvikling af kommunikations- og kampagneplaner samt udvikling af konkrete kampagneelementer.
- Deltage i udvikling, planlægning og eksekvering af kampagner
- Deltage i udarbejdelse af markedsføringsplaner
- Udarbejde markeds- og målgruppeanalyser
- Arbejde med forskellige marketingrelaterede kommunikationsopgaver herunder PR.
- Udarbejde indhold til virksomhedens hjemmeside
- Planlægge og udarbejde nyhedsbreve
- Udarbejde pressemeddelelser
- Deltage i planlægning og afvikling af events
- Deltage i håndtering af presse og influencers
- Udføre medieovervågning
- Opsætte og layoute grafisk materiale (Photoshop, InDesign, Illustrator).
- Udarbejde grafiske elementer til hjemmeside, sociale medier etc.
- Deltage i opsætningen af foldere, plakater, annoncer etc.
- Udvikle strategier til online platforme som sociale medier samt generere indhold og trafik til disse.
- Deltage i udviklingen af en SoMe strategi
- Deltage i udvikling, planlægning og eksekvering af SoMe-kampagner
- Udarbejde indhold til virksomhedens SoMe-kanaler
- Udføre research i forbindelse SoMe-aktiviteter
- Assistere i udvikling af kommunikations- og kampagneplaner samt udvikling af konkrete kampagneelementer.
-
Design & Business (Creative Branding)
- Deltage i udarbejdelse af marketingmateriale
- Assistere ved kampagneplanlægning
- Udarbejde kommunikationsplaner
- Medvirke ved konceptudvikling
- Deltage i brainstorming
- Deltage i bureaumøder
- Deltage i kundemøder
- Deltage i præsentationer
- Deltage i udarbejdelse af visuel identitet
- Forestå grafisk arbejde
- Deltage i redaktionelt arbejde
- Deltage i pressehåndtering
- Udarbejde virksomheds-og salgs-pitches
- Deltage i eventplanlægning og -koordinering
- Foretage markedsundersøgelser og analyser
- Udarbejde / vedligeholde SoMe
-
Design & Business (Fashion Management)
Handel:
- Varetage sample flow og kommunikation med produktionssteder
- Vurdering og kommentering af kvaliteter
- Konkurrent- og salgsanalyser
- Order modtagelse
- Order placering
- Kalkulationer
Supply chain management:
- Sourcing
- Leverandørforhandling
- Leverandørevaluering
- Samarbejde med logistikpartner
- Bidrage med viden om bæredygtige designmetoder, bæredygtige materialer, bæredygtighed i de forskellige led i værdikæden
- Assistere med udarbejdelse af CSR-strategier
Kommunikation:
- Kommunikation med kunder og leverandører
- Deltage i møder med kunder
- Deltage i messer
- Endelig godkendelse af lap-dips, strike-off samt trimming
- Kommunikation omkring reklamationer
- Kommunikere CSR-strategier til interessenter
-
Design & Business (Sustainable Fashion Tech)
Design:
Arbejder selvstændigt med:- Designproces
- Idé- og konceptudvikling
- Bæredygtige designtilgange; cirkularitet, upcycling etc.
- Trendresearch og –forecasting
- Dataindsamling vha. kvalitative og kvantitative metoder (feks. Ift. Målgruppe)
- Æstetisk research
- Materialeresearch – og strategi
- Designeksperimenter
- Moodboard & tactileboard
- Kollektionsopbygning
- Håndtering af prototypingproces
- Opsyning af protytyper
Har viden indenfor materialer og produktion i modebranchen herunder:- Cirkulære materialer og naturindfarvnings muligheder
- Virgin og recyclede fibres muligheder og anvendelse
Teknologi:
Arbejder selvstændigt med:
- Konstruktion og tilretning analogt og i CLO3D
- Prototyping i CLO3D
- Visualisering og iscenesættelse i CLO3D
- Delogue
- Illustrator
- Photoshop
- InDesign
- Higg index – MSI
- Digitalisering af fysiske materialer ved brug af XTEX Vizoo materialescanner
- Personliggjorte avatars ved brug af Size stream scanner (bodyscanner)
Har viden indenfor ny teknologisk udvikling i modebranchen herunder:- Muligheder for brug af Virtuel Reality som præsentationsværktøj
- Muligheder inden for brug af AI (Artificial Intelligence) i en designproces
- Muligheder for brug af animation skabt ved brug af Mixamo (adobe) og CLO3D
Kommunikation:
Arbejder selvstændigt med:
- Produktionsdokumentation (Techpack)
- Opmåling og kommentering af prototyper
- Arbejdstegninger
- Storytelling og visuel kommunikation
- Klargøring af lookbook
-
Digital konceptudvikling
- Udvikling og optimering af digitale produkter og services
- UX, CX, Experience Design
- Digital Product Design
- CRO (konverteringsoptimering)
- User research, Customer Insights
- Datavisualisering
- Udvikling og test af prototyper
- Facilitering og digital strategi
-
El-installatør
- Projektering af elektriske installationer og anlæg
- Drift af elektriske installationer og anlæg
- Energioptimering af bygninger og installationer
- Implementering vedvarende energi-løsninger
- Programmering og idriftsættelse af intelligente installationer
- Systemintegration
- Tilsyn og gennemgang af udførte arbejder
- Kvalitetskontrol
- Udarbejdelse og vedligeholdelse af kvalitetssikringssystemer
- Leverandørkontakt
- Teknisk vejledning og support
- Virksomhedsledelse
- Projektledelse
- Salg og markedsføring af tekniske ydelser
- Oplæg og kursusafholdelse
- Indhente tilbud
- Beregne tilbud
- Overslagsberegning
- Mandskabsplanlægning
- Ressourceplanlægning
- Mandskabsledelse
- Rådgivning af elektrikere og elinstallatører
- Regnskabsføring
-
Energiteknolog
- Analyse og forbedring af indeklima (Temperatur, luftfugtighed, CO2 koncentration, belysningskvalitet, radon niveau & spørgeskema til brugerne)
- Analyse og forbedring af bygningers energiforbrug. (Klimaskærm, varme og ventilationsanlæg samt belysningsanlæg)
- Beregning af rentabilitet ved energiforbedringer
- Muligheder for konvertering til vedvarede energikilder (Varmepumper, biomasse, solceller og solvarme)
- Analyse og forbedring af energikildernes effektivitet og CO2-udledning
- Kortlægning og reduktion af elforbrug
- Assistere ved udarbejdelse af energimærker og energirammer
- Lave bæredygtighedsanalyse (LCA)
- Lægge energibudgetter
- Deltage i byggemøder, udbud og gennemførelse af energiprojekter
- Opsætte grafiske dashboards og rapporter med data
- Udarbejde rapporter med analyse, forslag og løsninger
-
Energimanagement
- Grøn omstilling og klimasikring
- Organisation og Energiledelse
- Kommunikation både med brugere og beslutningstagere
- Lovgivning og standarder
- Monitorering af drift
- Identificering af energi- og miljømål
- Evaluering og formidling af indsatsområder
- Rådgivning om bæredygtige løsninger
- Forvaltning af ændringsprocesser og kommunikation med både brugere og beslutningstagere
- Projektering og design af tekniske installationer indenfor
identificerede indsatsområder - Opfølgning og evaluering af indsatser
- Analysere og optimere produktionslinjer
-
Entreprenørskab og Design
Digital markedsføring og grafisk arbejde:
- Grafisk arbejde
- Lave grafisk arbejde der kan bruges i markedsføringsmateriale, på web, etc.
- Idegenerere og eksekvere på de sociale medier
- Idegenerering og eksekvering af nyhedsbreve
- Ad hoc marketingopgaver i InDesign, Illustrator og Photoshop
- Udføre markedsanalyse
- Udføre researchopgaver
- Lave moodboards, mock-ups og storyboards
Kommunikation og markedsføring:
- Projektplanlægning og budgettering
- Udvikling af tilbud og herunder projektprocesser
- Medvirkende i konceptudvikling (kreativ & strategisk)
- Projektstyring og ressourceallokering
- Opsætning og layout af strategiske præsentationer
- Markedsresearch og analyse
- Kundekontakt ifm. projektledelse
Kommunikation og PR:
- Assistere ved events
- Assistere på sociale medier
- Styling og opfyldning af showroom
- Opsætning af nyhedsbrev/pressemeddelelser
- Håndtering af presseklip
- Løbende rapportering og tracking af resultater
Projektledelse:
- Projektplanlægning og budgettering
- Procesfacilitering og motivation af teams
- Oplæring i digitale værktøjer til ressourcestyring
- Kreativ konceptudvikling
- Håndtering af modstand og risici
- Afrapportering og dokumentation
- Markedsresearch og analyse
- Stakeholder management/interessenthåndtering
Produktudvikling:
- Brugerundersøgelser/behovs- og problemidentifikation hos målgruppen
- Materialeresearch og - kendskab
- Prototypeudvikling og -test
- 3D formgivning
- Idegenerering og ideudvikling
- Produktdetaljering og argumentation for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
- Virksomhedsforståelse indenfor:
- Forretningsmodellering og udvikling
- Organisationen
- Virksomheden
- Konkurrenter og interessenter
- Markedet/branchen
-
IT-sikkerhed
Arbejder med:
- System- og applikationssikkerhed
- Netværks- og kommunikationssikkerhed
- Design af sikre systemer
- Sikkerhedsledelse (it-governance)
- Bekæmpelsen af hackere, randsomware og DDOS-angreb
- Forensics (Opklare og dokumentere angreb).
Eksempler på arbejdsopgaver:
- Procedurer for at Forebygge Cyber crime, Phishing, hackerangreb,
- Ransomware, DDOS-angreb
- Definere It sikkerhedsstandarder
- Sikkerhedsvurdere systemer og processer
- Implementere og konfigurere sikre systemer
- Udvikling af sikker software
- Test af sikkerhed
- Kryptering
- Sikkerhedsdesign
-
IT-teknolog
Eksempler på arbejdsopgaver for en IT-teknolog i praktik:
- Konfiguration og opsætning af switche og routere
- Automatisere opsætning af nye og eksisterende systemer
- Analyse af sikkerhedshændelser
- Klargøring, vedligeholde og opgradere IT-udstyr
- Penetrationstest af systemer
- Udarbejde PowerShell / Bash scripts
- Analysere, forbedre, samt lave eksisterende, og nye sikkerhedsmodeller
- Assistere i planlægning, koordinering og udrulning af IT
- Automatisering af opgaver
- Sårbarhedsvurderinger
- Office 365 opsætning og vedligehold
- Udskifte og fejlfinde hardwarekomponenter
- Fejlfinding / søgning
- Forensics og incident håndtering
- Test og dokumentation
- Udvikling af robotter i UIPAth
- Managed service ifbm. cloud sikkerhed.
- Udarbejde IT-politiker
- Front- og backend udvikling
- Fremstilling af prototyper til IoT
- 3D modellering og rendering
- PCB fremstilling og produktion
- Kontrol og kvalitetssikring af prototyper
- Udforme kravspecifikationer
- Lave og udføre acceptance test af en prototype
- Printplade design
- Produktoptimering
- Finde alternative dele ved supply chain udfordringer
- Opsætte IoT udstyr i produktion og kontormiljøer
- Produktionsoptimering
- Modernisering af manuelle arbejdsgange
- Lave testudstyr til kvalitetstests af vareproduktion
- Vejlede kunder om teknologimuligheder
- Projektstyre eksterne teknologiudviklingspartnere/freelancere
- Projektplanlægning
- Indsamle data til analysearbejde
- Deltage i idégenerering til nye produkter eller ændringer, samt optimering af eksisterende produkter
- Udarbejdelse af business cases med muligheder af forbedringsforslag og ny udviklinger
Arbejder med:
- Drifte server / netværk
- Daglig drift
- Projektstyring med agile metoder
- Virtualisering (VMWare, Hyper-V)
- Arbejde med off-prem såvel som on-prem
- Containerisation (Docker, LXC)
- GNU/Linux og Microsoft Windows
- Threat hunting
- IT-Sikkerhed
- Servicebesøg
- Remote Management
- Firewalls
- Cloud løsninger
- CI/CD
- Compliance
-
Kort- og landmålingstekniker
- Gennemføre afsætning af byggeri
- Deltage i deformationsmålinger
- Deltage i ekspropriationsforretninger
- Samle data ind til et GIS
- Kunne deltage i sagsbehandlingen i KMS
- Fotogrammetri
- Opmåle huslejearealer
- Deltage i en udstykningssag
- Deltage i en skelforretning
- Foretage ledningsregistrering
-
Multimediedesigner
Design og produktion af audiovisual content, storytelling og strategisk content produktion på tværs af platforme:
- Video content & marketing
- Immersive UX, VR & AR
- Data visualization
- Motion graphics & animation / explainers
- Social media content
- Interface design & CMS
Frontend opgaver:
- Redesign / opdatering af eksisterende websites, eller dele deraf.
- Tilføje/udvikle custom funktionalitet til websites
- UX-Prototyping på ideer (hurtigt bygge en ”applikation” til at afprøve en ide)
- Optimering af websites (hurtigere load-tider)
- Værktøjer
HTML, CSS og JavaScript:
- React
- REST API
- Git og Github
- NPM / node_modules
- SASS
-
Optometri
Når du skal i praktik på Optometri er arbejdsindholdet fastsat i studieordningen (modsat praktik på KEAs andre uddannelser). Du kan finde mere information om arbejdsopgaverne for praktikken på Optometri på Praktik for Optometri eller i studieordningen.
-
Produktionsteknolog
- Projektplanlægning
- Indsamle data til analysearbejde
- Deltage i idégenerering til nye produkter eller ændringer/ optimering af eksisterende produkter
- Udarbejde Product Development Specifikation (PDS)
- Konceptudvikling samt systematisk konceptvalg
- Dimensionering af produkter samt foretage styrkeberegninger/FEA-analyse
- Udvælge materialer baseret på tekniske data
- 3D modellering og renderinger
- Fremstilling af produktionsdokumentation
- Fremstilling af prototyper
- Kontrol og kvalitetssikring af prøver og prototyper
- Udarbejdelse af produktvejledninger og brugsanvisninger
- Indhente tilbud fra leverandører/udarbejde tilbud
- Udarbejde produktvejledninger og brugsanvisninger
- Kortlægning og analyse af produktionsprocesser samt vareflow og på baggrund heraf komme med forslag til forbedringer
- Udarbejdelse af flowcharts og arbejdsinstruktioner og implementere disse i kvalitetssikringssystemer
- Planlægge, gennemføre og evaluere en produktionsstart af et nyt produkt
- På baggrund af dataindsamling og dataanalyse af processer i virksomheden komme med forslag til optimeringer og effektiviseringer
- Kvalitetsinspektion og kvalitetssikring
- Nedbringelse af omstillingstider
- Forandringsledelse og implementering af lean
- Udarbejdelse af business cases med præsentation af forbedringsforslag, analyser af forslag og deres økonomiske betydning for virksomheden
-
Produktudvikling og teknisk integration
- Identificere kunders/slutbrugeres behov
- Udføre tests af produkter hos målgruppen (software, hardware...)
- Udvikle use case for produktkoncepter
- Udvikle og validere nye produktkoncepter
- Udføre markeds- og konkurrentanalyse
- Vurdere, udvælge og implementere nye teknologiske løsninger
- Forstå produktets livscyklus og anvende Eco Design strategier til forbedring
- Deltage i agil teknisk projektarbejde
- Medvirke i udvikling af fysiske og digitale prototyper for et produkt
-
Smykker, Teknologi og Business
Produktudvikling og design:
- Design Thinking
- Brugerundersøgelser
- Materiale-research og - kendskab
- Prototypeudvikling
- 3D formgivning
- Idegenerering og ideudvikling
- Smykker
- Packaging
- Display
- Produktdetaljering
- Virksomhedsforståelse indenfor:
- Organisationen
- Virksomheden
- Konkurrenter og interessenter
- Markedet
- Forbrugerundersøgelser
- Produktudvikling og kollektionsopbygning
Smykke Produktion:
- 3D tegning og rendering
- RhinoCeros
- 3D print
- Støb
- Prototypeudvikling
- Smykkeproduktion på værksted
Digital markedsføring og grafisk arbejde:
- Branding
- Grafisk arbejde
- Lookbook
- Planlægge og afholde photoshoots
- Lave grafisk arbejde der kan bruges i markedsføringsmateriale og på web
- Optimere og opdatere hjemmeside
- Idegenerere og eksekvere på de sociale medier (Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok)
- Idegenerering og eksekvering af nyhedsbreve
- Ad hoc marketingopgaver i InDesign og Photoshop
- Lave moodboards og storyboards
Salg:- Engros salg af smykker, sten og perler
- Projektplanlægning og budgettering
- Udvikling af tilbud og herunder projektprocesser
- Opsætning og layout af strategiske præsentationer
- Markedsresearch og analyse
- Kundekontakt
Kommunikation og PR:- Arrangere og assistere ved events og salgsudstillinger
- Content creator på Sociale Medier
- Styling og organisering af showroom
- Opsætning af nyhedsbrev / pressemeddelelser
-
Softwareudvikling
Arbejder med:
- Systemintegration
- Softwaretest
- Programmering
Eksempler på arbejdsopgaver:
- Plan and perform tests on a software project
- Design and implement databases
- Design and develop complex systems
- Develop web pages
- Develop apps for cell phones
Værktøjer:
- Java
- Javascript
- C#
-
VVS-installatør
- Projektering og dimensionering af anlæg inden for varme, vand, sanitet, afløb, ventilation og køl
- Indregulering af anlæg inden for vvs-faget
- Tilsyn med byggeprojekter og tekniske entrepriser
- Kvalitetskontrol
- KLS
- Kundekontakt
- Byggestyring
- Projektledelse
- Byggeledelse
- Ressourceplanlægning
- Bemanding
- Mandskabsledelse
- Deltagelse i byggemøder
- Forhandling
- Indkøb
- Virksomhedsledelse
- Byggeweb, Ordrestyring, Minuba og Calwin mm.
- Leverandørkontakt
- Indhente tilbud mindre ekstraydelser
- Beregne tilbud
- Rådgivning
-
Webudvikling
Arbejder med:
- Designe og konstruere webapplikationer
Eksempler på arbejdsopgaver:
- Webpages - Design and functionality
- Inter face design - User Experience
- Web applications Front end and Back end Frameworks based developmen
- CMS
Værktøjer:
Frontend:- Java Script
- HTML
- CSS
Backend:
- PHP
- SQL database
-
Økonomi og IT
- Indsamling og behandling af masterdata til e-handelsplatform
- Planlægning og strukturering af marketingaktiviteter
- Udarbejdelse og design af produktdokumentation
- Procesoptimering
- Indgå i opgaver om strategiudvikling
- Projektledelse / koordinering
- Teknisk konsulent (IT løsninger)
- Salg og service
- Udbredelse af GDPR-regler in-house
- Udvikling af bæredygtig platform
- Intern / ekstern IT-implementering
- Dataanalyse og procesoptimering
- UX
- Interfacedesign
- Forbindelse via Python til forskellige API og oprettelse af samme også i Python
- Opbygning af microservices
- Oprettelse og arbejde med containere både lokalt op i skyen
- Opsætning af virtuelle miljøer
- Analyse af logfiler
- Brugerundersøgelser
Brug LinkedIn til at se, hvilke arbejdsopgaver ansatte i branchen, blandt andre KEA-alumner har.
Jobopslag
Find job- eller praktikopslag inden for det område, du gerne vil i praktik inden for, og lad dig inspirere af de arbejdsopgaver, der nævnes i opslagene.
Se jobopslag på KEAs jobportal
Søg bredt
Hvor kan jeg lede efter praktikvirksomheder?
Når du starter med at søge efter praktikvirksomhed, er det vigtigt at søge så bredt som muligt. Der kan være virksomheder og brancher, du ikke kender, men som er relevante for dig.
Overvej også hvilket geografisk område, du søger praktik inden for. Der ligger mange spændende virksomheder udenfor København, og du kan begrænse sig selv unødigt ved søge for snævert geografisk.
I din søgning kan du for eksempel bruge:
-
Jobportalen
Hold løbende øje med praktikannoncer målrettet din uddannelse eller få tilsendt jobnotifikationer på jobportalen.
-
CVR.dk
Få et overblik over alle virksomheder i en specifik branche inden for det geografiske område, du søger praktik. Få en vejledning her. Du kan også se de mest almindelige branchekoder for praktikvirksomheder på din uddannelse.
-
LinkedIn
På KEAs alumneside på LinkedIn kan du se hvor dimittender fra din uddannelse eller speciale arbejder, og hvad de laver.
Det er også altid en god idé at bruge sit netværk, så overvej, hvem du kender i branchen. Det kan være familie, venner, medstuderende, tidligere kollegaer etc.
Du kan også stille dig selv følgende spørgsmål:
- Er der virksomheder/brancher, jeg ikke kender?
- Hvor langt væk må praktikvirksomheden ligge?
- Kan jeg bruge mit netværk?
Undersøg potentielle praktikvirksomheder
Er virksomheden relevant for min praktik?
Når du har fundet frem til en bred vifte af potentielle praktikvirksomheder, er det vigtigt at undersøge dem nærmere.
Du kan f.eks. bruge:
-
LinkedIn
Find virksomhedens profil og se, hvilken faglig baggrund, medarbejderne har. Ofte kan du også se, hvad der rører sig i virksomheden lige nu. Du kan også nogle gange få et indtryk af virksomhedskulturen.
-
CVR.dk
Slå virksomheden op og find informationer om virksomhedens størrelse, branche, økonomi etc. Ofte kan du finde virksomhedens årsregnskaber.
-
Virksomhedens hjemmeside
Ofte kan du se, hvilken faglig baggrund, medarbejderne har, hvilke projekter, virksomheden arbejder på, og hvilken kultur, der er i virksomheden.
Det er blandt andet relevant at søge information om:
-
Virksomhedens arbejdsområder
Hvilke opgaver og projekter, der er relevante for dig, arbejder virksomheden med? Hvordan vil du med din faglige baggrund kunne indgå i opgaverne?
-
Virksomhedens størrelse
I større virksomheder er man ofte i en afdeling med mere specialiserede opgaver, mens man i mindre virksomheder oftest deltager mere bredt i virksomhedens opgaver. Hvad passer dig bedst?
-
Virksomhedens ansatte
Hvad er de ansattes faglige baggrund? Er der nogen, der kan sætte dig ind i opgaverne og give dig relevant faglig sparring?
-
Virksomhedskulturen
Hvordan er virksomhedskulturen? Kan du se dig selv som praktikant og eventuelt medarbejder på længere sigt?
Tre spørgsmål du kan stille dig selv
- Har virksomheden studierelevante opgaver, jeg kan deltage i?
- Bliver jeg en del af et relevant fagligt miljø med mulighed for faglig sparring og udvikling?
- Kan jeg se mig selv arbejde i virksomheden?
Prioriter virksomhederne
Hvilke virksomheder vil du kontakte?
Når du har undersøgt potentielle praktikvirksomheder, kan du udarbejde en prioriteret liste med virksomheder, du vil kontakte.
Overvej hvorfor du finder bestemte virksomheder mere interessante end andre. Det er en god idé at nævne, når du senere kontakter virksomheden.
Ved at have en systematisk tilgang til praktiksøgningen, får du et overblik over virksomhederne, du har kontaktet, og du kan følge op på ansøgninger, du ikke har fået svar på.
Virksomhederne kan have så travlt, at de i første omgang glemmer din ansøgning, eller ansøgningen kan ende et forkert sted, så følg op, hvis ikke du får svar fra en virksomhed.
To spørgsmål du kan stille dig selv
- Hvad er det, der gør virksomheden mere interessant end andre?
- Hvordan får jeg overblik over min praktiksøgning?
Krav til praktikvirksomheder
Som udgangspunkt kan du tage praktikken i alle virksomheder, hvor du kan beskæftige dig med studierelevante arbejdsopgaver.
Der er dog følgende krav til en praktikvirksomhed:
-
Registreret virksomhed
Det er et krav, at danske praktikvirksomheder har et CVR-nummer, og udenlandske praktikvirksomheder skal på tilsvarende vis være registreret som virksomhed i hjemlandet.
Ved praktik i Danmark, skal virksomheden have tegnet den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, som du i obligatorisk praktik er omfattet af på lige fod med lønnede ansatte.
-
Fysisk arbejdsplads
Der er tale om en arbejdspladspraktik, hvor du skal have en fysisk arbejdsplads i virksomheden gennem hele praktikperioden. Rammerne skal være acceptable såvel fysisk som psykisk.
Har virksomheden en politik om, at ansatte har mulighed for at arbejde hjemmefra, vil du også kunne gøre det - dog maksimalt 2 dage om ugen.
-
Relevant fagligt miljø
Der vil skulle være mindst én person ansat (en fuldtidsbeskæftiget) på arbejdspladsen, som er uddannet inden for det aktuelle uddannelsesområde, eller som har en tilsvarende kompetence opnået gennem uddannelse og/eller flerårig praksis.
Antallet af praktikanter kan ikke være højere end antallet af fuldtidsbeskæftigede med relevant uddannelses-/erhvervsbaggrund.
-
Studierelevante arbejdsopgaver
Praktikvirksomheden skal kunne tilbyde dig et tilstrækkeligt antal arbejdsopgaver, der er relevante i forhold til uddannelsen.
Arbejdsindholdet aftales mellem virksomheden og dig, og det skal beskrives så konkret og detaljeret i praktikkontrakten, at din praktikvejleder på KEA kan vurdere, hvorvidt det lever op til læringsmålene i studieordningen.
-
Faglig sparring
Praktikken er et læringsforløb for dig. Praktikvirksomheden skal derfor være forberedt på at sætte dig grundigt ind i arbejdsopgaverne og løbende give faglig sparring og efterkritik.
Praktikforløbet afsluttes med en grundigere, overordnet evaluering af din indsats.
Besøg i praktikvirksomheder og midtvejsevaluering
I løbet af praktikperioden vil du enten modtage besøg i virksomheden fra din praktikvejleder, eller du vil blive inviteret til en midtvejsevaluering på KEA.
Praktikvejledning
Hvem kan du spørge?
Du kan tale med den underviser, som er din praktikvejleder om, hvilke virksomheder, arbejdsområder og arbejdsopgaver, der er relevante i forhold til din uddannelse og dine interesser.
Det er en god idé at forberede dig inden den faglige vejledning.
Skriv dine overvejelser og eventuelle spørgsmål ned, så du husker at få spurgt om alt det, der er vigtigt for dig at vide.
Du kan eventuelt bruge dette dokument:
Download Forberedelse til praktikvejledning (docx)
Links
Her finder du en række relevante links, som kan hjælpe dig undervejs i din proces omkring at finde en praktikvirksomhed.
CVR.dk
Find frem til virksomheder i relevante brancher. Slå en virksomhed op og få information om den
KEAs alumneside på LinkedIn
Se hvor tidligere studerende arbejder og med hvad