Til sommer slår dørene op til den nye institution EK - Erhvervsakademi København. Her på siden kan du som studerende på KEA og Cphbusiness følge med i alle de praktiske informationer, der følger i kølvandet på en sådan sammenlægning.
Information om EK
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvornår træder sammenlægningen i kraft?
Sammenlægningen af Cphbusiness og KEA træder officielt i kraft med virkning fra 1. juli 2025.
Frem mod efteråret 2025 opererer de to erhvervsakademier dog selvstændigt. For at undgå forvirring om optag på institutionerne, vil det fortsat være hhv. Cphbusiness og KEA, man søger optagelse på i sommeren 2025.
Fra efteråret 2025 fungerer erhvervsakademierne som en samlet institution under navnet Erhvervsakademi København (EK).
-
Hvordan påvirker sammenlægningen min nuværende uddannelse?
Din uddannelse og dine eksaminer fortsætter helt som planlagt. Alle eksaminer i sommeren 2025 foregår stadig på hhv. KEA og Cphbusiness.
Skulle der efter sommeren 2025 være ændringer i kurser, fag eller studieforløb mv., vil dette blive kommunikeret til dig hurtigst muligt.
Målet er at sikre, at alle studerende kan fuldføre deres uddannelse som planlagt med så få forstyrrelser som muligt.
-
Hvad sker der med mit hold, min studiegruppe og mine studiekammerater?
Du vil efter sammenlægningen være indskrevet på den samme uddannelse og det samme hold, som du er indskrevet på før sammenlægningen. Det vil altså være det samme uddannelsesforløb som hidtil.
Vi arbejder på at sikre, at vores studerende kan gennemføre deres uddannelse med så få forstyrrelser som muligt.
-
Hvad sker der med mine undervisere og vejledere?
Du kommer fortsat til at møde de samme folk på din uddannelse.
Medarbejdere på KEA og Cphbusiness overføres til det nye, samlede erhvervsakademi, hvor underviserne vil fortsætte med at undervise og vejlede på de samme uddannelser.
-
Hvordan påvirkes min fysiske lokation?
Uddannelsernes fysiske placering er endnu ikke fastlagt. Vi kan dog allerede nu sige, at langt størstedelen af uddannelserne vil fortsætte, hvor de er.
På længere sigt kan det være, at nogle uddannelser skal flytte lokation. Hvis din uddannelse flytter til en anden lokation, vil vi orientere dig om det i god tid.
-
Hvor får jeg informationer om min uddannelse fremover?
Du får løbende informationer om sammenlægningen, og du vil blive informeret i god tid, hvis der sker noget, der påvirker din uddannelse.
Du fortsætter foreløbigt med at bruge den læringsplatform, du er vant til.
I dag er der to forskellige læringssystemer på Cphbusiness og KEA - Moodle og Itslearning. På Erhvervsakademi København overgår vi på et senere tidspunkt til et fælles system.
Så snart vi ved mere om overgangen til det nye system, får du besked om, hvad det betyder for dig, og hvordan du skal forholde dig. Men for nu skal du fortsat bruge den platform, du er vant til at bruge.
Har du spørgsmål til IT i forbindelse med sammenlægningen, kan du blive klogere i Ofte stillede spørgsmål om IT
Studiestart
Leder du efter information om studiestart for nye studerende, så kan du finde det på mit.kea.dk/studiestart, for studerende der har søgt ind på KEA, og på cphbusiness.dk/nystuderende, for studerende der har søgt ind på Cphbusiness.
Flere spørgsmål?
Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, så kig forbi Studiehåndbogen her på MitKEA. Her kan du også finde svar på spørgsmål om studieskift, hvis du har planer om at søge ind på en uddannelse, valgfag eller fag på andre uddannelser, eksamensbeviser og meget mere.
Er du studerende på Cphbusiness, kan du også finde informationen på Moodle.
Ofte stillede spørgsmål om IT
-
Får jeg en ny mail @stud.ek.dk mail, og hvornår får jeg den?
Ja, du får en ny mail d. 4. august 2025. Din brugerident forbliver det samme som nu (altså det der står foran @). Din nye mail kommer til at hedde brugerident@stud.ek.dk.
Du får også tilsendt et nyt kodeord til dit nye Erhvervsakademi København login inden den 4. august til din E-boks. Det nye kodeord skal du logge på med fra d. 4. august.
-
Kommer der driftsforstyrrelser ifm. it-sammenlægningen til EK?
Ja. Du vil fra d. 1. august kl. 15 til og med 2. august kl. 15 ikke kunne modtage mails på din studiemail.
Du kan forvente, at dine mails, som du modtager d. 4. august, vil komme drypvis i løbet af 4. og 5. august. I perioden d. 23. juli - 4. august vil ændringer i filer på Teams, OneDrive og SharePoint ikke blive flyttet med over i EK Micorsoft 365. Eventuelle ændringer der sker i denne periode kommer først over efter d. 4. august.
-
Hvilke data i OneDrive flyttes til EK Microsoft 365 OneDrive?
Den seneste version af alle filer på dit OneDrive flyttes til dit nye OneDrive. Du har adgang til dine filer fra d. 4. august 2025 i EK Microsoft 365.
-
Hvordan flyttes filer fra Teams, SharePoint og OneDrive til EK Microsoft 365?
Vi påbegynder flytningen allerede i midten af juni og flytter data flere gange for at sikre, at flest mulige filer kommer med frem til den 4. august.
Dog bliver ændringer foretaget mellem 23. juli og 4. august først flyttet efter 4. august, og det kan tage op til én uge, før de er fuldt tilgængelige i EK Microsoft 365.
-
Hvordan sættes rettighederne i Teams og SharePoint i EK Microsoft 365?
Alle SharePoints og Teams migreres med de adgangsrettigheder, som der i forvejen er sat. Dvs. dem, som har adgang til et team i dag, vil fortsat have adgangen efter migreringen.
Hvis flere skal have adgang, skal de tilføjes eller fjernes manuelt af ejeren af SharePointet eller Teamet efterfølgende.
-
Hvis jeg har linket til et Team eller SharePoint site fra Itslearning eller Moodle, skal jeg så genetablere linket?
Nej. Linket vil virke, da det linker til en read-only file på KEAs og Cphbusiness' Microsoft 365.
-
Hvilke data i Teams flyttes til EK Microsoft 365?
Teams består af rigtig mange forskellige apps. De kan bygges op på mange forskellige måder og være baseret på forskellige skabeloner. I nedenstående kan du se, hvad der flyttes, og hvad der ikke flyttes. Hvis det ikke flyttes, skal det genskabes på ny manuelt af teamets ejer og deltagere.
Filer
Alle filer vil blive flyttet i Teams.
Vi flytter kun den sidste version af alle filerne. Evt. tidligere versioner af filer flyttes ikke.
Mappefarver flyttes ikke med. De skal genskabes af teamets ejer og deltagere.
Planner
Hvis du har oprettet Planner som en del af dit Team, flyttes det med.
Hvis du har oprettet en Planner i Planner app’en, skal du linke til Planneren igen efter flytningen.
Indlæg
Hvis du har lavet links til fx en fil, vil linket ikke virke. Du skal lave links igen.
Forms, Loop, Projects, Polls osv.
Alle apps, som ikke er Planner, skal som udgangspunkt genetableres manuelt af teamets ejer og deltagere.
Class Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff
Alle teams, som er lavet på skabelonen Class Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff teams, ændres til standard Teams under migreringen. Class Notebook, Klassearbejde, Opgaver og Karakterer kan ikke migreres. Det skal derfor genskabes manuelt.
Du kan læse mere om, hvad Class, Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff er hos Microsoft.
Kanaler
Private kanaler flyttes med.
Delte kanaler (shared channels) flyttes med, men ikonet på kanalerne ændres til et andet.
Se mere om forskellen på private og delte kanaler her:
Standard, private eller delte kanaler i Microsoft Teams - Microsoft Support
-
Hvilke data i Power BI, Automate og Apps flyttes til EK Microsoft 365?
Det er desværre ikke muligt at flytte Power BI, Automate og Apps automatisk. Alt skal flyttes manuelt.
Power automate
Det er IKKE muligt at flytte Power Automate flows automatisk. Du skal derfor selv flytte dem manuelt, som du ønsker at bevare.
Bemærk: Der ligger en del arbejde i at importere flows'ne. Hvis der er tale om meget simple flows (ingen selvskreven kode, tekst og <4 trin), er det værd at overveje, om det måske er hurtigere for dig blot at oprette flowet fra bundet i det nye miljø. Du skal flytte dem inden d. 22. august 2025.
Hvis du ønsker at eksportere dine flows, skal dette gøres inden d. 22. august via VP 2281 Power: Eksport af Automate flows
Den eksporterede fil kan fx lægges i dit personlige OneDrive.
Når din nye EK-mail er aktiv, dvs. efter d. 4. august, kan flows'ne indlæses i den nye organisation via VP 2282 Power: Import af Automate flows
IT har kontaktet direkte alle brugere, som vi kan se, har tilgået Power Automate på et tidspunkt, med ovenstående information.
Power Apps
Det er IKKE muligt at flytte Power Apps automatisk. Du skal derfor selv flytte dem manuelt, som du ønsker at bevare. Du skal flytte dem inden d. 22. juli 2025.
Du skal derfor, inden d. 22/7 eksportere de apps, du gerne vil gemme, via VP 2283 Power: Eksport af en Power App
Den eksporterede fil kan fx lægges i dit personlige OneDrive.
Når din nye EK-mail er aktiv, dvs. efter d. 4/8, kan flowsne indlæses i den nye organisation via VP 2284 Power: Import af en Power App
IT har kontaktet alle brugere, som har en Power App, med ovenstående information.
-
Har jeg fortsat adgang til Azure Education (kun relevante for (tidligere) KEA undervisere og studerende på de digitale uddannelser)?
Azure Education bliver især brugt på de digitale uddannelser på KEA.
Din Azure for Students-subscriptions, som du har lavet på KEA, kan ikke flyttes. Det er fx dine virtuelle servere, netværk, storage accounts, du har oprettet via din Azure for students-subscription. Det betyder, du skal logge på med en ny brugerident brugernavn@exkea.dk for at få adgang til de subscriptions, som du har lavet, da du var KEA-studerende. Alle subscriptions skal fra d. 4. august 2025 laves på din nye mail <bruger-id>@stud.ek.dk.
Se vejledning: Azure: Adgang til dine tidligere Azure konto efter skift til EK
IT har kontaktet alle studerende på de digitale uddannelser på KEA i løbet af juni måned 2025 med ovenstående information og vejledning.
-
Har jeg fortsat adgang til min mail og kalender?
Ja, din mail flyttes over i EK Microsoft 365. Din mail bliver fremover brugerident@stud.ek.dk.
Dine mails og kalender vil være tilgængelig igen d. 4. august. Eventuelle mails, som du modtager d. 4. august, vil komme drypvis op til 2 uger efter d. 4. august.
-
Vil møder, som jeg har indkaldt til efter 4. august, fungere?
Ja, men hvis du skal ændre mødet, skal du oprette det på ny.
-
Bliver mails, som sendes til min KEA eller Cphbusiness mail videresendt til min EK mail?
Ja, de vil blive videresendt.
Mere information om sammenlægningen
Vil du vide endnu mere om, hvorfor KEA og Cphbusiness samles til EK, hvornår det sker, og hvad det betyder for dig som studerende? Så kan du blive klogere i Studiehåndbogen her på MitKEA.
Er du studerende på Cphbusiness, kan du også finde informationen på Moodle.
