Så er Erhvervsakademi København (EK) en realitet. Her på siden kan du som studerende på KEA og Cphbusiness følge med i alle de praktiske informationer, der følger i kølvandet på en sådan sammenlægning.
Information om EK
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvornår er Cphbusiness og KEA lagt sammen?
Sammenlægningen af Cphbusiness og KEA trådte officielt i kraft med virkning fra 1. juli 2025.
For at undgå forvirring om søgning til uddannelser, har det dog været hhv, Cphbusiness og KEA, man søger optagelse på i sommeren 2025.
Fra august 2025 fungerer erhvervsakademi som en samlet institution under navnet Erhvervsakademi København. Hvis du har søgt uddannelse på enten KEA eller Cphbusiness i sommeren 2025, er det derfor Erhvervsakademi København, du bliver optaget på.
Fra vinteren 2025 sker både søgning og optag på Erhvervsakademi København.
-
Hvordan påvirker sammenlægningen min uddannelse?
Din uddannelse og dine eksaminer fortsætter helt som planlagt.
Målet er at sikre, at alle studerende kan fuldføre deres uddannelse som planlagt med så få ændringer som muligt.
Til gengæld får du på Erhvervsakademi København adgang til flere værksteder, labs og fællesskaber.
-
Hvad sker der med mit hold, min studiegruppe og mine studiekammerater?
Du vil efter sammenlægningen være indskrevet på den samme uddannelse og det samme hold, som du er indskrevet på før sammenlægningen. Det vil altså være det samme uddannelsesforløb som hidtil.
Vi arbejder på at sikre, at vores studerende kan gennemføre deres uddannelse med så få forstyrrelser som muligt.
-
Hvad sker der med mine undervisere og vejledere?
Du kommer fortsat til at møde de samme folk på din uddannelse.
Medarbejdere på KEA og Cphbusiness overføres til det nye, samlede erhvervsakademi, hvor underviserne vil fortsætte med at undervise og vejlede på de samme uddannelser.
-
Rykker min uddannelse til en anden lokation?
I udgangspunktet fortsætter din uddannelse helt som vanligt.
Hvis din uddannelse skulle flytte til en anden lokation, vil vi orientere dig om det i god tid.
-
Hvor får jeg informationer om min uddannelse?
Du får løbende informationer om sammenlægningen, og du vil blive informeret i god tid, hvis der sker noget, der påvirker din uddannelse.
Du fortsætter foreløbigt med at bruge den læringsplatform, du er vant til.
Der har hidtil været to forskellige læringssystemer på Cphbusiness og KEA - Moodle og Itslearning. På Erhvervsakademi København overgår vi på et senere tidspunkt til et fælles system.
Så snart vi ved mere om overgangen til det nye system, får du besked om, hvad det betyder for dig, og hvordan du skal forholde dig. Hvis du har brug for hjælp til IT, kan du altid kigge forbi service desk. Find deres åbningstider her
Har du spørgsmål til IT i forbindelse med sammenlægningen, kan du blive klogere i Ofte stillede spørgsmål om IT
Studiestart
Leder du efter information om studiestart for nye studerende, så kan du finde det på mit.kea.dk/studiestart, for studerende der har søgt ind på KEA, og på cphbusiness.dk/nystuderende, for studerende der har søgt ind på Cphbusiness.
Flere spørgsmål?
Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, så kig forbi Studiehåndbogen her på MitKEA. Her kan du også finde svar på spørgsmål om studieskift, hvis du har planer om at søge ind på en uddannelse, valgfag eller fag på andre uddannelser, eksamensbeviser og meget mere.
Er du studerende på Cphbusiness, kan du også finde informationen på Moodle.
Ofte stillede spørgsmål om IT
-
Får jeg en ny mail @stud.ek.dk mail, og hvornår får jeg den?
Ja, du får en ny mail d. 4. august 2025. Din brugerident forbliver det samme som nu (altså det der står foran @). Din nye mail kommer til at hedde brugerident@stud.ek.dk.
Du får også tilsendt et nyt kodeord til dit nye Erhvervsakademi København login inden den 4. august til din E-boks. Det nye kodeord skal du logge på med fra d. 4. august.
-
Kommer der driftsforstyrrelser ifm. it-sammenlægningen til EK?
Ja. Der er stadigvæk driftsforstyrrelser efter vores sammenlægning af IT. Du kan forvente driftsforstyrrelse i hele august måned. Hvis du har brug for hjælp med IT, så skriv til servicedesk@ek.dk eller gå ind på https://ek-dk.topdesk.net/, hvor der ligger mange vejledninger om alle EKs it-systemer.
-
Hvilke data i OneDrive flyttes til EK Microsoft 365 OneDrive?
Den seneste version af alle filer på dit OneDrive flyttes til dit nye OneDrive. Du har adgang til dine filer fra d. 4. august 2025 i EK Microsoft 365. Hvis du mangler filer, vil det være overført senest d. 22.8.
-
Hvordan sættes rettighederne i Teams og SharePoint i EK Microsoft 365?
Alle SharePoints og Teams migreres med de adgangsrettigheder, som der i forvejen er sat. Dvs. dem, som har adgang til et team i dag, vil fortsat have adgangen efter migreringen.
Hvis flere skal have adgang, skal de tilføjes eller fjernes manuelt af ejeren af SharePointet eller Teamet efterfølgende.
-
Hvilke data i Teams flyttes til EK Microsoft 365?
Teams består af rigtig mange forskellige apps. De kan bygges op på mange forskellige måder og være baseret på forskellige skabeloner. I nedenstående kan du se, hvad der flyttes, og hvad der ikke flyttes. Hvis det ikke flyttes, skal det genskabes på ny manuelt af teamets ejer og deltagere.
Filer
Alle filer vil blive flyttet i Teams.
Vi flytter kun den sidste version af alle filerne. Evt. tidligere versioner af filer flyttes ikke.
Mappefarver flyttes ikke med. De skal genskabes af teamets ejer og deltagere.
Planner
Hvis du har oprettet Planner som en del af dit Team, flyttes det med.
Hvis du har oprettet en Planner i Planner app’en, skal du linke til Planneren igen efter flytningen.
Indlæg
Hvis du har lavet links til fx en fil, vil linket ikke virke. Du skal lave links igen.
Forms, Loop, Projects, Polls osv.
Alle apps, som ikke er Planner, skal som udgangspunkt genetableres manuelt af teamets ejer og deltagere.
Class Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff
Alle teams, som er lavet på skabelonen Class Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff teams, ændres til standard Teams under migreringen. Class Notebook, Klassearbejde, Opgaver og Karakterer kan ikke migreres. Det skal derfor genskabes manuelt.
Du kan læse mere om, hvad Class, Education, Education Professional Learning Community eller Education Staff er hos Microsoft.
Kanaler
Private kanaler flyttes med.
Delte kanaler (shared channels) flyttes med, men ikonet på kanalerne ændres til et andet.
Se mere om forskellen på private og delte kanaler her:
Standard, private eller delte kanaler i Microsoft Teams - Microsoft Support
-
Hvilke data i Power BI, Automate og Apps flyttes til EK Microsoft 365?
Det er desværre ikke muligt at flytte Power BI, Automate og Apps automatisk. Alt skal flyttes manuelt.
Power automate
Det er IKKE muligt at flytte Power Automate flows automatisk. Du skal derfor selv flytte dem manuelt, som du ønsker at bevare.
Bemærk: Der ligger en del arbejde i at importere flows'ne. Hvis der er tale om meget simple flows (ingen selvskreven kode, tekst og <4 trin), er det værd at overveje, om det måske er hurtigere for dig blot at oprette flowet fra bundet i det nye miljø. Du skal flytte dem inden d. 22. august 2025.
Hvis du ønsker at eksportere dine flows, skal dette gøres inden d. 22. august via VP 2281 Power: Eksport af Automate flows
Den eksporterede fil kan fx lægges i dit personlige OneDrive.
Når din nye EK-mail er aktiv, dvs. efter d. 4. august, kan flows'ne indlæses i den nye organisation via VP 2282 Power: Import af Automate flows
IT har kontaktet direkte alle brugere, som vi kan se, har tilgået Power Automate på et tidspunkt, med ovenstående information.
Power Apps
Det er IKKE muligt at flytte Power Apps automatisk. Du skal derfor selv flytte dem manuelt, som du ønsker at bevare. Du skal flytte dem inden d. 22. juli 2025.
Du skal derfor, inden d. 22/7 eksportere de apps, du gerne vil gemme, via VP 2283 Power: Eksport af en Power App
Den eksporterede fil kan fx lægges i dit personlige OneDrive.
Når din nye EK-mail er aktiv, dvs. efter d. 4/8, kan flowsne indlæses i den nye organisation via VP 2284 Power: Import af en Power App
IT har kontaktet alle brugere, som har en Power App, med ovenstående information.
-
Har jeg fortsat adgang til Azure Education (kun relevante for (tidligere) KEA undervisere og studerende på de digitale uddannelser)?
Azure Education bliver især brugt på de digitale uddannelser på KEA.
Din Azure for Students-subscriptions, som du har lavet på KEA, kan ikke flyttes. Det er fx dine virtuelle servere, netværk, storage accounts, du har oprettet via din Azure for students-subscription. Det betyder, du skal logge på med en ny brugerident brugernavn@exkea.dk for at få adgang til de subscriptions, som du har lavet, da du var KEA-studerende. Alle subscriptions skal fra d. 4. august 2025 laves på din nye mail <bruger-id>@stud.ek.dk.
Se vejledning: Azure: Adgang til dine tidligere Azure konto efter skift til EK
IT har kontaktet alle studerende på de digitale uddannelser på KEA i løbet af juni måned 2025 med ovenstående information og vejledning.
-
Har jeg fortsat adgang til min mail og kalender?
Ja, din mail flyttes over i EK Microsoft 365. Din mail bliver fremover brugerident@stud.ek.dk.
Dine mails og kalender vil være tilgængelig igen d. 4. august. Eventuelle mails, som du modtager d. 4. august, vil komme drypvis op til 2 uger efter d. 4. august.
-
Bliver mails, som sendes til min KEA eller Cphbusiness mail videresendt til min EK mail?
Ja, de vil blive videresendt.
-
Er mine filer fra OneDrive, Teams og Sharepont flyttet il EK Microsoft 365?
Ja, det er flyttet. Desværre har vi haft udfordringer med at flytte filerne. Du kan både opleve at alle dine filer er flyttet eller dele af dem. Alle filer vil først være flyttet over d. 22.8.
Se også vejledning: Manglende indhold i og links til Teams, OneDrive eller SharePoint
-
Jeg får adgang nægtet, når jeg trykker på et link til en fil, som lå på tidligere KEA eller Cphbusiness OneDrive, Teams og Sharepoint. Hvad gør jeg?
Hvis linket er delt med dig personligt før d. 4.8, er det delt med enten din tidligere KEA eller Cphbusiness konto. Den eksisterende ikke mere. Du skal derfor kontakte den, som har lavet linket eller delt det, og bede dem om at dele filen igen.
Se også vejledning: Manglende indhold i og links til Teams, OneDrive eller SharePoint
Læs mere om deling af filer på Sharepoint, OneDrive og Teams
-
Hvor kan jeg se mit skema?
Du kan se dit opdaterede skema på ums.ek.dk og på
Tidligere Cphbusiness studerende: TimeEdit Authentication
Tidligere KEA studerende: https://cloud.timeedit.net/kea/web
-
Hvordan kommer jeg på SDBF nu, hvor det er EK?
Du går ind på https://sdbf.dk/ek med dit nye EK login.
-
Hvordan printer jeg på EK?
EK har fået det samme printsystem. Se Vejledning til hvordan man henter printere, hvis man er Mac bruger eller studerende
-
Jeg skal på Wiseflow. Hvad gør jeg?
Du går på ind https://europe.wiseflow.net/login, vælger WAYF og Erhvervsakademi København.
-
Hvordan logger jeg på Itslearning og Moodle?
-
Hvordan kommer jeg på Eks UMS og nulstiller mit kodeord?
Du går ind på https://ums.ek.dk/
-
Jeg har brug for hjælp. Hvem kan jeg kontakte?
Hvis du har brug for hjælp med IT, så skriv til servicedesk@ek.dk eller gå ind på https://ek-dk.topdesk.net/, hvor der ligger mange vejledninger om alle EKs it-systemer.
Mere information om sammenlægningen
Vil du vide endnu mere om, hvorfor KEA og Cphbusiness samles til EK, hvornår det sker, og hvad det betyder for dig som studerende? Så kan du blive klogere i Studiehåndbogen her på MitKEA.
Er du studerende på Cphbusiness, kan du også finde informationen på Moodle.
