En kampagne på KEA skal øge opmærksomheden på, hvordan man kan bidrage til et godt studiemiljø. Det kan starte med et “hej”. 

Rundt omkring på KEA kan du i øjeblikket støde på farvestrålende budskaber, hvor der står noget med “hej” og “det gode studieliv”.

Der er nemlig en sammenhæng mellem de to ting – hvor meget, folk hilser på hinanden, og hvor velkomne, de føler sig.

Det vil KEA gerne sætte fokus på gennem en såkaldt hej-kampagne. Håbet er at gøre opmærksom på, hvordan man hver især kan bidrage til at skabe en rar stemning.

Og det kan f.eks. starte med noget så simpelt som at sige hej, når man går forbi hinanden i kantinen, fortæller Helle Guldberg, der er Leder af Center for vejledning og studiestøtte på KEA, som står bag kampagnen.

“Vi har et stigende trivselsproblem blandt unge, og vi ved, at ensomhed ofte opstår, når de unge ikke bliver set i de fællesskaber, de færdes i. Selvom man er blandt holdkammerater eller i kantinen, så kan man godt have en oplevelse af ikke at blive mødt og set, hvis det ikke bliver anerkendt, at man er i rummet,” siger hun og fortsætter:

“Flere steder har man fundet en forbindelse mellem antallet af korte sociale interaktioner – som at hilse på nogen, man ikke kender – og generel trivsel og følelse af tryghed. At sige hej løser selvfølgelig ikke alle problemer med trivsel. Men med kampagnen håber vi at øge bevidstheden om, hvor lidt der faktisk skal til for at bidrage til et godt studiemiljø. Det er et afsæt for at snakke om, hvordan vi sammen kan skabe et rart studiemiljø, der kan favne folk med mange baggrunde – for det er en fælles opgave at skabe et rum, hvor alle føler sig velkomne. Og det kan starte med at sige hej.”

Baggrund for kampagnen

Hej-kampagner er ikke et nyt fænomen. Inspirationen til at udfolde den på KEA er bl.a. fundet hos den svenske kommune Luleå, der sidste år med stor succes kørte en kampagne for at øge indbyggernes trivsel, tryghed og følelse af socialt sammenhold.