Morten Stovegaard fra Produktionsteknolog-uddannelsen bruger feedback fra sine studerende, når han udvikler sin undervisning. Morten er nomineret til Årets Underviser på KEA.

"Det er lidt af en cadeaux!"

Sådan siger Morten Stovegaard fra Produktionsteknolog-uddannelsen om sin nominering til prisen som Årets Underviser på KEA, hvor han er nomineret sammen med fem andre.

Morten Stovegaard er som de andre nominerede blevet indstillet af de studerende på hans uddannelse, og nogle af de ord, der går igen i indstillingerne er inddragelse og udvikling. Morten bruger blandt andet feedback fra sine studerende til at udvikle undervisningen, der er præget af forsknings- og innovationsprojekter.

Blå bog: Morten Stovegaard

  • Underviser på Produktionsteknolog
  • Har været på KEA i seks år
  • Uddannet i blandt andet Industrielt Design fra Danmarks Designskole og har en bachelor i dansk med tilvalg i Design på Kunsthistorie fra KU
  • Har været selvstændig, men blev efter finanskrisen lærervikar og kom derfra til KEA i 2013

"Når jeg mærker et modul halter, så er det for mig helt oplagt at høre de studerende om deres mening og få input til, hvor der eventuelt kan skrues på noget, både fagligt og didaktisk. Vi har en række læringsmål, som vi i PRT-teamet forsøger at opnå, og hvis vi oplever gentagne gange, at en gruppe studerende ikke får de rigtige færdigheder eller kompetencer i undervisningen, så falder det tilbage på os. Derfor er det så vigtigt med feedback og integration af ny viden fra udviklingsprojekter og vores samarbejdsvirksomheder," siger Morten Stovegaard.

Hvad er specielt ved din måde at arbejde på?

"Jeg er meget praktisk anlagt, og derfor kan jeg godt lide at lege teorien ind i undervisningen. Øvelser og eksempler virker ofte som en god vej til at formidle en bagvedliggende metode eller teori. Jeg bilder mig også ind, at jeg ikke er komplet usympatisk og lænset for enhver form for empati. Jeg tror derfor, at et af mine bedste kort på hånden er, at jeg i de fleste tilfælde er i stand til at mærke, hvordan mine studerende modtager min undervisning, og jeg derfor også kan tage en spontan beslutning om at ændre på noget, hvis der opstår et pludseligt behov."

I en af indstillingerne skriver en af dine studerende således:

"Morten kan formidle sin undervisning inden for produktudvikling på en spændende måde, hvor man som elev bliver sat på prøve og får lov at udfolde sig kreativt. Mange moduler er "hands-on", hvor teori møder praksis, og det er derfor let at se, hvad de sjove læringsmetoder kan bruges til i projekter og i den virkelige verden. Morten ser tingene i øjenhøjde med sine studerende, og er aldrig bleg for at give god feedback og hjælpe i den rigtige retning."

Hvad tænker du om den udtalelse?

"Sådan en udtalelse, giver mig en fornemmelse af, at det jeg gør som underviser, virker efter hensigten. Og jeg bliver særligt glad for udtalelsen om, at jeg er lykkedes med at møde den pågældende (og forhåbentlig også andre) studerende i øjenhøjde! Der findes ikke noget værre end bedrevidende mennesker."

Hvad betyder det for dig at blive nomineret?

"Jeg oplever mig i høj grad som en del af et team, som lige nu er i et godt flow, og jeg kan pege på mange af mine kollegaer, som i lige så høj grad fortjener rosen. Alligevel kan jeg ikke helt lade være med at blive glad for og stolt og beæret over, at nogle studerende har valgt at bruge tid og kræfter på at vælge at indstille mig til Årets Underviser på KEA. Det er lidt af en cadeaux!"

De nominerede er valgt ud fra en gruppe af indstillede undervisere, der favner bredt på KEA. Vinderen er herefter fundet af en jury bestående af Lia Leffland, Pia Allerslev, Christian Tangkjær samt en studerende fra KEA. Vinderen offentliggøres til KEAs medarbejderdag den 20. oktober.

Morten Stovegaard sammen med nogle af sine studerende