Pablo Hector Gonzalez Alfaro fra den internationale Bygningskonstruktør kan omstille sig til enhver situation i undervisningen og sørger for at de studerende ved at de er vigtige for ham. Pablo er nomineret til Årets Underviser på KEA.

Evnen til at motivere.

Det er et af de emner, der går igen, når man kigger på indstillingerne af Pablo Hector Gonzalez Alfaro til titlen som Årets Underviser på KEA. Pablo er den femte ud af seks nominerede til titlen i 2020.

Blå bog: Pablo Hector Gonzalez Alfaro

  • Underviser på Architectual Technology and Construction Management (BATCM)
  • Har været på KEA i næsten 4 år
  • Uddannet som civilingeniør i hjemlandet Argentina.
  • Arbejdede i hjemlandet blandt andet som projektleder på infrastruktur-projekter. Har familie i Danmark og ville prøve nye ting af. Fandt jobopslag for KEA online og fik jobbet.

”Mine studerende kan se, at jeg er glad for det, jeg laver, og at jeg forklarer og præsenterer med passion. Motivation er essentielt for mig. Jeg vil ikke have, at de studerende gør noget, fordi de skal. De skal gøre det, fordi de har lyst,” siger Pablo i forbindelse med nomineringen.

Hvad er specielt ved din måde at undervise på?

”Dynamikken, når jeg underviser og vejleder. Jeg tror, at jeg har fundet en rigtig god form i måden, jeg arbejder med mine studerende. Jeg kan omstille mig til enhver situation og sørger for, at de ved, de er vigtige for mig,” siger Pablo Hector Gonzalez Alfaro, der prøver at kombinere sin hobby med undervisningen for at gøre det mere interessant.

"De fleste af mine studerende ved, at jeg spiller trommer. Bygningskonstruktion og musik er langt fra hinanden i mange henseender. Alligevel bruger jeg sommetider min hobby til at forklare forskellige ting, fx hvordan jeg håndterer og organiserer mit arbejde og andre aktiviteter i hverdagen. Nogle gange fortæller jeg mine studerende, at hvis jeg var en studerende ville jeg behandle mine opgaver som om det var musik. Selv når man arbejder med det svære, kan man lægge al sin kærlighed i arbejdet," siger Pablo, der også har et særligt redskab i brug i denne tid med covid-19.

”Jeg bruger trommestikker til at pege eller give instruktioner til de studerende, når de kommer til mig med deres computer – så jeg ikke rører ved deres skærme og tastaturer. Det er der nogle af dem, der synes er sjovt.” 

En af dine studerende har i sin indstilling skrevet følgende om dig og din undervisning:

”Pablo var højdepunktet ved mit semester. Jeg plejede at have problemer med at forstå ’process and planning’, men måden han strukturerede sin undervisning og den tid, han lagde i at guide os har virkelig inspireret mig. Jeg kan nu med sikkerhed sige, at jeg er mere interesseret i faget.”

Hvad tænker du om den udtalelse?

”At hjælpe (uanset problemet) er en af de ting der gør mig allermest glad. Nogle af mine studerende ser nogle af de emner jeg underviser i som store udfordringer, så når de indser, at de forstår det og bliver lettede ved deres succes, så føler jeg, at det var det hele værd. Den energi jeg lægger i det, kommer tilbage til mig i form af veludførte opgaver fra de studerende. At hjælpe dem og give al min tid til dem er det, der gør, at jeg elsker mit job."

Hvad betyder nomineringen for dig?

”Det her er min anden nominering, og det er stadig lige så flatterende som sidst – og en ære både for mig, mit team og mine studerende.”

De nominerede er valgt ud fra en gruppe af indstillede undervisere, der favner bredt på KEA. Vinderen er herefter fundet af en jury bestående af Lia Leffland, Pia Allerslev, Christian Tangkjær samt en studerende fra KEA. Vinderen offentliggøres til KEAs medarbejderdag den 20. oktober.